Lesekonkurransen "Hitra leser" er godt i gang. Det er skolebibliotekarene på Hitra i samarbeid med Hitra bibliotek, som har tatt initiativ til et leseprosjekt for kommunens 3. og 4.klassinger. Prosjektet går i hele mars.

Med pokal i siktet

Alle elevene har fått utdelt lesepass hvor de noterer ned antall leste sider. Det er kontaktlærerne som holder oversikten, og sørger for at eleven får tak i bøker tilpasset sitt lesenivå.

Det vanker et bronsediplom til de klassene som leser i gjennomsnitt 100 sider per elev. Tilsvarende er det sølv- og gulldiplomer etter 500 sider og 1000 sider i snitt per elev. Den skolen som leser mest får tildelt en pokal under Barnekulturdagen 4. april.

- Vi har lest nok til å få gulldiplomet allerede, sier Amelie opprømt. Hun går i 4. klasse ved Fillan skole. Og om Fillan skole skulle gå av med seieren har hun allerede seiersdansen klart for seg. Hun demonstrerer ved å løfte hendene over hodet.

Sniklesing under pulten

Bibliotekar Wenche Børø Larsen er beigeistret over hvor godt prosjektet har blitt tatt i mot av både lærere og elever ute i skolene.

- Konkurranseinstinktet har blitt vekket hos elevene. Jeg har hørt om elever som har sniklest med boka i fanget under pulten, smiler Larsen.

Ann-Mari Blichfeldt, kontaktlærer for 4. klasse ved Fillan skole, bekrefter "sniklesingen".

- I tillegg har jeg i løpet av denne konkurransen fått flere forespørsler om å få være inne i friminuttene for å lese, men det er bare noe jeg unntaksvis har sagt ja til. Frisk luft er også bra, sier Blichfeldt.

Hun forteller at både leselyst og lesehastigheten har økt i løpet av marsdagene.

Håper på årlig lesekonkurranse

- Biblioteket har også vært svært behjelpelige med å finne gode bøker tilpasset alderstrinnet, skryter Blickfeldt. Hun håper at prosjektet blir videreført til en årlig foreteelse.

Børø Larsen ved biblioteket sitter på det samme ønsket.

- Det hadde vært flott om vi kunne ha en slik konkurranse hvert år for 3.- og 4. klasse. Når årets prosjekt er avsluttet skal skolebibliotekarene ha et evalueringsmøte. Men responsen fra skolene har vært formidable, sier Wenche Børø Larsen.