(Denne saken ble først publisert i februar 2016.)

Sverre Haarstad reiser ofte reiser med båten frem og tilbake mellom Sørburøya og Dyrøya. Det er på denne strekningen at Frovær blir eksponert for det verste været, når båten går over et åpent strekk.

- Jeg opplever at folket som reiser med båten er livredde. Det skal ikke mer enn en liten kuling, før båten kjører seg ned i sjøen, så vannet står opp til vinduene. Noen har vurdert å flytte fra Øyrekka fordi de ikke føler seg trygge. Rederiet og Atb har fått signaler nok på at vi ikke føler at er sikker å reise med. At de ikke har gjort noe før nå tyder på at de ikke har tatt sikkerheten på alvor, mener Haarstad.

- Hva mener du om at Fosennamsos vil sette Frovær i drift igjen?

- Med total ombygging, nytt skrog og plassering av nye motorer lenger bak, så er det greit. . Problemet er at den ikke har bæreevne foran og motorene ikke er store nok. Men da blir det nesten en ny båt, og det blir vel snart like billig å å kjøpe ny båt, svarer han.

Hva mener du om at det ikke er gjort noe med oppdriften foran?

- Det er veldig slett. Jeg tok båten sammen med rederisjefen i 2014. Da sa han at de visste om problemet og vurderte å gjøre noe med bæreevnen. Men at de ikke visste hva som måtte gjøres. Det er snart to år siden, sier Haarstad.

- Hva er det verste du har opplevd?

- Det hender at båten stuper så mye ned i sjøen at propellene kommer opp i fri luft, og motorene raser. Det er ingen hyggelig opplevelse, mener Haarstad.

Hva mener du må gjøres?

- Selg båten. Men jeg tror ikke de vil få solgt den, når vi vet hvordan båten er, sier Haarstad.

Han er storfornøyd med Vetlefjord, som ble leid inn for å erstatte Frovær i fjor høst, og som Fosennamsos nå har kjøpt.

- Nå er vi veldig fornøyd med Vetlefjord. Så det er bare å beholde den. Den har både god sikkerhet, og klarer å opprettholde farten den skal ha.