Dokumenter Hitra-Frøya har fått innsyn i, viser at Statens vegvesen ber Mesta om å betale tilbake til sammen 210.000 kroner.

I det ene brevet, som heter ”Sanksjon for manglende rydding av snø foran leskur”, kommer det frem at veivesenet flere ganger har påpekt manglende brøyting foran fire ulike leskur i busslommer på Hitra.

Men etter at det har gjentatt seg, har veivesenet valgt å straffe Mesta med å trekke tilbake penger fra driftskontrakten. Veivesenet ber Mesta betale tilbake 45.000 kroner for hver av de fire avvikene, tilsammen 180.000 kroner.

Etter det lokalavisa kjenner til skal det dreie seg om leskur på fv. 713 og 341.

Ser alvorlig på uriktige opplysninger

Veivesenet ser alvorlig på særlig ett av avvikene.

- Mesta meldte at snø foran leskuret var ryddet 23.01. Statens vegvesen var der 25.01. – det var fremdeles snø foran leskuret. Det var ikke kommet snø mellom 22.01. og 25.01. Statens vegvesen ser meget alvorlig på at Mesta har gitt uriktige opplysninger, står det i brevet til Mesta.

Jan Ivar Rødal, overingeniør i Statens vegvesen region Midt, sier at retningslinjene for brøyting foran leskur er klare.

- Når en brøyter busslommer skal de brøyte vekk brøytekanten som blir igjen foran leskuret, slik at alle skal kunne komme seg inn og ut av leskuret uten problemer. Det skal være gjort innen klokken 07 om morgenen, sier Rødal.

Han ser også alvorlig på den ene hendelsen.

- Den ene sanksjonen er bemerket som særlig alvorlig, fordi vi oppfatter at Mesta har kommet med feil og usanne opplysninger. Det var uansett feil ryddet, og de ville ha fått sanksjon. Men de hevdet at det var ryddet foran leskuret dagen etter at vi hadde vært der. To dager etterpå var vi der igjen og tok bilder av at de ikke hadde ryddet, sier Rødal.

Dyr vinterhøvling

Videre ber veivesenet Mesta betale tilbake 30.000 kroner for feil høvling av veien, i et brev som heter ”Sanksjon for bruk av ”piggskjær” ved vinterhøvling”.

Veivesenet har i møte med Mesta varslet om at det ikke er lov å bruke såkalt ”piggskjær” for vinterhøvling av veier.

Men veivesenet skriver at de likevel har observert at Mesta har brukt piggskjær, og reagerer derfor med å trekke tilbake penger, i følge brevet.

- Det står i kontrakten at det ikke lov bruke piggskjær. Grunnen til forbudet er for å unngå unødig skade på asfaltdekket. Blir det for stort trykk på skjæret så høvler det striper i asfalten, og det kan bli veldig dyrt å reparere, sier Rødal.

Mesta: - Feil i vår rapportering

Mesta, ved distriktssjef Håvard Engen har følgende kommentarer til saken.

- Vi har mottatt tilbakemeldingene fra Statens vegvesen, og i dette tilfellet ser vi at det har skjedd en feil i vår rapportering. Vi har gått igjennom våre rutiner for å unngå at det skjer igjen, skriver Engen i en e-post, angående det veivesenet mener er uriktige opplysninger.

- Mesta jobber for vedlikeholde vinterveiene på en god måte, i tråd med kravene i driftskontrakten. Sanksjoner er et signal om at byggherre ikke vurderer resultatet av en bestemt oppgave som tilfredsstillende. Vi har til enhver tid dialog med Statens vegvesen for å vurdere arbeidet som gjøres, og hva som må gjøres annerledes i fremtiden, skriver Mesta angående sanksjonene.

928 28 154 lars@hitra-froya.no