Punger motorsportentusiastene ut med én drøy million, får de tilstrekkelig med arealer til flerbruksbane. Det fortalte styrelederen i Frøya flyplassterminal as, Sigbjørn Larsen i 2004.

Dette er artikkelen fra juli 2004:

Selskapet eier treogførti mål ved siden av flystripa, samt hangaren og noen kontorbrakker.

- Vi ønsker å selge alt for å avvikle selskapet, sier Larsen.

- SELGES TIL SPOTTPRIS

- Betaler motorsportentusiastene 966.000 kroner, får de både arealer og brakker til spottpris. Terminalselskapet har tross alt brukt cirka ti millioner kroner på å opparbeide dette anlegget, sier Larsen.

For å reise tilstrekkelig med kapital, foreslår Larsen et spleiselag.

- Går førti personer sammen, blir det femogtyve tusen kroner på hver. Det er mange som spanderer mer penger på sporten sin enn det, og dette handler jo om folk i betalt arbeid, sier Larsen.

- IKKE NOE PROBLEM

Engasjerte folk ivrer for å få etablert motorsportbane på frøyaflyplassen med crossykkel, crosscard, gocard, firehjulinger.

Forutsetningen for en slik flerbruksbane er blant annet at den ligger tilstrekkelig langt unna sikkerhetssonen til flystripa.

- Det skal ikke være noe problem, for disse treogførti målene ligger utenfor sikkerhetssonene.

I tillegg kan de bruke flystripa ved større stevner, akkurat som dragracinggjengen har gjort de siste ti årene, sier Larsen.

- DE HAR DÅRLIG TID

Arealene til Terminalselskapet, som eies av åtte aksjonærer fra næringslivet, blir snart lagt ut for salg på det åpne markedet.

Tilslaget går til det høyeste budet.

- Ønsker motorsportentusiastene å kjøpe arealene, har de dårlig tid. For vi avgjør nok dette i løpet av to-tre uker. Har vi ingen budgivere da, vil hovedaksjonærene i selskapet kjøpe ut småaksjonærene, sier Larsen.

Han har ingen formening om hvor vanskelig det vil bli å selge de avverterte arealene.

- FOR LAVT BUD

Det var på generalforsamlingen i april at Terminalselskapet vedtok å selge  arealene.

- Primært skulle vi selge til Frøya kommune, sekundært til Flyplasselskapet, opplyser Larsen.

Fra kommunen kom det ingen bud, følgelig var det opp til Flyselskapet.

- Budet til Flyselskapet på en halv million kroner ble forkastet, for det er ikke aktuelt å selge med et så stort tap, sier Larsen.

(HF 2004)