Punger motorsportentusiastene ut med én drøy million, får de tilstrekkelig med arealer til flerbruksbane. Det fortalte styrelederen i Frøya flyplassterminal as, Sigbjørn Larsen i 2004.
Dette er artikkelen fra juli 2004:
Selskapet eier treogførti mål ved siden av flystripa, samt hangaren og noen kontorbrakker.
- Vi ønsker å selge alt for å avvikle selskapet, sier Larsen.
- SELGES TIL SPOTTPRIS
- Betaler motorsportentusiastene 966.000 kroner, får de både arealer og brakker til spottpris. Terminalselskapet har tross alt brukt cirka ti millioner kroner på å opparbeide dette anlegget, sier Larsen.
For å reise tilstrekkelig med kapital, foreslår Larsen et spleiselag.
- Går førti personer sammen, blir det femogtyve tusen kroner på hver. Det er mange som spanderer mer penger på sporten sin enn det, og dette handler jo om folk i betalt arbeid, sier Larsen.
- IKKE NOE PROBLEM
Engasjerte folk ivrer for å få etablert motorsportbane på frøyaflyplassen med crossykkel, crosscard, gocard, firehjulinger.
Forutsetningen for en slik flerbruksbane er blant annet at den ligger tilstrekkelig langt unna sikkerhetssonen til flystripa.
- Det skal ikke være noe problem, for disse treogførti målene ligger utenfor sikkerhetssonene.
I tillegg kan de bruke flystripa ved større stevner, akkurat som dragracinggjengen har gjort de siste ti årene, sier Larsen.
- DE HAR DÅRLIG TID
Arealene til Terminalselskapet, som eies av åtte aksjonærer fra næringslivet, blir snart lagt ut for salg på det åpne markedet.
Tilslaget går til det høyeste budet.
- Ønsker motorsportentusiastene å kjøpe arealene, har de dårlig tid. For vi avgjør nok dette i løpet av to-tre uker. Har vi ingen budgivere da, vil hovedaksjonærene i selskapet kjøpe ut småaksjonærene, sier Larsen.
Han har ingen formening om hvor vanskelig det vil bli å selge de avverterte arealene.
- FOR LAVT BUD
Det var på generalforsamlingen i april at Terminalselskapet vedtok å selge arealene.
- Primært skulle vi selge til Frøya kommune, sekundært til Flyplasselskapet, opplyser Larsen.
Fra kommunen kom det ingen bud, følgelig var det opp til Flyselskapet.
- Budet til Flyselskapet på en halv million kroner ble forkastet, for det er ikke aktuelt å selge med et så stort tap, sier Larsen.
(HF 2004)