Av Venke M Glørstad

- Målet må være å selge hver-andre. Vi er ikke først og fremst konkurrenter. Vi konkurrerer sammen mot andre, sier Randi Storsve Lundquist. Hun mener mye har skjedd på Hitra.

- Nå sjekker utestedene om det er noen andre som arrangerer noe akkurat denne helga før de booker inn et stort orkester. De snakker sammen. Ansnes Brygger har middagsgjester som Jodd etterpå kjører til Knarren for konsert. Det er sånn det skal være, sier Lundqvist som er fornøyd med at reiseliv og utelivsbransjen på Hitra ser nødvendigheten av å samarbeide og av å ha hverandre.

Snakker sammen

- Det er ikke marked til at flere skal ha store arrangementer samtidig. Vi må dra dette sammen for at det skal bli god økonomi i det for alle og attraktivt å komme til Hitra. Gjennom Kystnorge har vi felles markedsføring ut av Hitra, Trøndelag og Trondheim er hovedmarkedet vårt.

Nå står handelsstanden i Fillan for tur.

- Mange sa at dette var umulig. På de første møtene kom 15-16 personer. I vårt fellesavis nylig var 30 bedrifter med. Sammen skal vi markedsføre Hitra og Fillan mot fastboende, hytteeiere og turister.

- Jeg har ikke gjort noe hokuspokus altså. Jeg har bare invitert til møter og der var viljen til sam-arbeid stor. Vi har ikke vært opptatt av det de har krangla om før, og alle har veldig lyst til få til dette.

- Jeg tenkte at jeg skulle i alle fall ikke si noe om dette med felles åpningstid, for det har jeg forstått har vært et diskusjonstema. Men det tok de etter hvert opp helt av seg selv. Nå har butikkene i Fillan felles kjerneåpningstid!

I tillegg til dette annonserer butikkene sammen, opererer under felles logo, har felles aktiviteter og en gimmick med små lapper med individuelle sitat og hilsener i tillegg til info som handlende kunder får med seg.

All info på en plass

- Det er ikke nødvendig for hytteeiere og turister å stoppe på Orkanger for å handle før de kommer til Hitra. Her har vi alt.

Under parolen Trivelige Fillan skal Fillan markedsføres som et levende og attraktivt sentrum for Hitra.

- Vi skal også vise at Fillan er så mye mer enn butikkene. Trening, kultur, banker, etter hvert et hotell, rådhuset, bibliotek og skoler. Det er rett og slett et pulserende næringssentrum.

Snart rulles en felles nettplattform for Hitra ut. Her kan man finne alt av informasjon om Hitra, reiseliv, næringsliv og kommunale tjenester. Hitra.no er kommunens domene, men er et samarbeid mellom alle involverte parter.

Konkurrerer mot fastlandet

- Vi vil bygge Fillan sammen. Det var en kjempelett avgjørelse å ta, smiler Hilde Dalsbø Antonsen på Cubus, Ann-Karin Vatn på Ringo og Anne Nøren på Hitrarosa. De mener de snakker for alle i Fillan når de sier at det nå er godt sam-arbeidsklima og stor vilje til å markedsføre seg felles.

- Vi må stå sammen for å konkurrere med andre steder. Vi konkurrerer mot handelslekkasje til Orkdal og Trondheim, og nett-handelen. Ikke Frøya, det er ikke noe poeng engang, det ser vi ikke som konkurrentene våre, sier damene.

Med felles profil, under felles logo og med felles annonsering skal de nå ta opp kampen mot konkurrentene utenifra og få enda flere til å gjøre sine innkjøp i Fillan sentrum.

- Vi vil at Fillan skal bli et trivelig sted å være. Folk går over hele Fillan når de er her og handler så det er klart vi skal samarbeide. Vi er avhengige av hverandre og vi anbefaler hverandre.

- Ikke vært uvenner

Butikkdriverne mener det har vært samarbeid i Fillan før også, blant annet om julegate og felles aktiviteter.

- Vi har ikke vært uvenner før heller. Men det er første gang vi gjør det så tydelig som dette. Det var veldig bra at næringsforeninga dro i gang dette, for dette er ikke noe vi har tid til å dra selv i en travel butikkhverdag.

98% av handelsstanden i Fillan er nå med på det felles opplegget, og damene tror de siste også blir med til slutt selv om noen av butikkene har problemer med at de er mer kjedestyrt enn andre.

- Det er så mye lettere om vi drar dette sammen. Det er helt logisk at man skal samarbeide i et sånt sentrum, mener Storsve Lundquist.