Veivesenet er enig i å sette ned fartsgrensen. Men kampen om gangvei fortsetter.

Nesset grendalag har i mange tiår jobbet for å få gangvei mellom Dyrvik og Nesset, uten å lykkes. Nessaværingene tør ikke lenger gå 17.mai-tog langs veien, og nesten ingen unger sykler eller går langs veien lenger. Det har også vært flere påkjørsler opp gjennom årene.

I februar i år hadde Statens vegvesen befaring med Nesset grendalag, Frøya kommune og Fylkeskommunen.

- Ekstremt mye uforsvarlig

- De fikk i alle fall sett det med egne øyne, hvor ille det er trafikkmessig her, sa nessaværing Terje Larsen, da grendalaget i etterkant gikk ut i lokalavisa og krevde umiddelbar senking av fartgrensen, i mangel på gangvei.

- Sett ned fartsgrensa gjennom grenda. Om bilistene ikke bryr seg så mye om trafikksikkerheten, så er de i alle fall redde for konsekvensene om de blir tatt i å kjøre for fort. Er det ei fartsgrense på 40 kilometer i timen, så kjører de kanskje maks femti. Sånn som det er nå, kjører de langt fortere enn det. Det er ekstremt mye uforsvarlig kjøring gjennom Nesset, mente Vatn.

Njord Hammer Madsvåg (7) synes det er skummelt å gå langs den trafikkerte veien når han skal hjem fra skolen.

Nå går veivesenet med på å senke fartsgrensen fra 50 km/t til 40 km/t, og bygge fartshumper av typen modifiserte sirkelhumper. I følge veivesenets beregninger kan det redusere dødsrisikoen ved påkjørsel, fra 80 prosent, til 30 prosent.

I et høringsbrev til kommunen, fylkeskommunen og Sør-Trøndelag politidistrikt, skriver veivesenet at de har gjort fartsmålinger i april/mai på strekningen.

- Denne viser en gjennomsnittshastighet på 58,1 og 57,0 km/t for hver kjøreretning. Fartsnivået er beregnet til henholdsvis 65,9 og 64,8 km/t. Det er fartsgrense 50 km/t langs den aktuelle strekningen i dag, skriver veivesenet.

Veivesenets definisjon på fartsnivå er den hastigheten 85 prosent av bilene kjører under. Det kjører 1930 kjøretøy forbi Nesset hvert døgn. Med andre ord er det 289 biler i døgnet som bryter fartsgrensen med 15 km/t.

Veivesenet venter på uttalelse fra høringspartene, før de eventuelt gjør et vedtak om fartsendring.

- Må det gå liv før noe blir gjort, har småbarnsforeldre på Nesset sagt i mange år, her i et bilde fra lokalavisas arkiver. F.v. Mona Slørdal, Heidi Larsen, Laila Morkemo Larsen, Elisabeth Steinvik, Wenche Johansen Vatn og Hilde Skånøy med Tom Andre og Line Kristin.

- Alt er bedre enn ingenting

Wenche Vatn er glad for at det i det hele tatt skjer noe med trafikksikkerheten.

- Kampen om gangveien fortsetter. Den trenger vi. Men jeg synes det er kjempeflott hvis farten blir satt ned. Alt er bedre enn ingenting. Det gjør at bilistene kan være mer observante, og det gjør veien litt tryggere, sier Vatn.

Lars Andreas Vavik er kontaktperson i Nesset grendalag. Det var han og grendalaget som fikk i gang et møte med veivesenet, kommunen og fylkeskommunen i februar. Han er fornøyd med at farten nå sannsynligvis blir redusert, men på sikt er det gangvei som er løsningen.

- Da avtalte vi at det skulle gjøres en trafikkmåling, for å måle økningen i trafikken, og fordi vi hadde mistanke om at det kjøres alt for fort. Mistanken ble bekreftet, og nå har vi noe konkret å slå i bordet med, som kan brukes som beslutningsgrunnlag for å få midler til gangvei, mener Vavik.

- Ikke holdbart uten gangvei

- Hva blir neste skritt for å få bygget gangvei?

- Det er å få gangveien fra Nesset tilbake på topp i prioriteringslista hos kommunen og fylkeskommunen. Fylkeskommunen sier at andre gangveiprosjekter har blitt prioritert foran oss på grunn av at trafikksikkerheten der er dårligere. Men for oss er situasjonen ikke holdbar uten gangvei. Det er et handicap for innbyggerne, når folk kvier seg for å ferdes til fots langs veien. Det blir nesten litt komisk å bo i ei lita grend, og være redd for å levere ungene i grendas barnehage, mener Vavik.

Han mener derfor pengene heller kunne blitt brukt til gangvei.

- Personlig synes jeg at det er synd at man har nødt å bruke ressurser for å få på plass noe som må betegnes som strakstiltak for en uholdbar trafikal situasjon, når disse midlene heller kunne ha gått til etablering av gang- og sykkelvei. Fylkeskommunen har tatt strekningen ut av sin langsiktige trafikksikkerhetsplan, noe som også medfører at Frøya kommune ikke har hjemmel for å kunne forskuttere midler. Det gjør situasjonen enda mer fortvilt da det ikke er ‘lys i tunnelen’. Det blir bakteppet for at man tvinges til å utføre strakstiltak i stedet for et korrigerende tiltak, mener han.

Han håper også politiet nå blir mer interessert i veistrekningen forbi Nesset.

- Vi har vært i kontakt med politiet for å få økt trafikkontroller på strekningen, sist i juli, uten at noe har skjedd. Men nå håper jeg de kommer på banen, etter at det er avdekket systematiske brudd på veitrafikkloven, sier Vavik.

928 28 154 lars@hitra-froya.no