John Michael Strøm

Alder: 32

Bor: Svorkmo, Orkdal

Yrke: Trafikklærer

Familie: Gift med Siv Elisabeth. Har to gutter på 3 og 7 år.

Aktuell: Feirer et års jubileum med Strøm Trafikkskole.

Ikke en dag uten: Ipaden. Den brukes mye i jobbsammenheng.

Spiser og drikker: Kaffe og hitterbaill.

Reisemål: Drømmer om å se Asia eller USA med familien.

Ser på: Folk som kjører bil.

Lytter til: Radio.

Leser: Ved siden av senga har jeg en bunke med trafikkfag-litteratur.

Da hitterværing John Michael Strøm var elev ved trafikklærerskolen for noen år siden, kom politiets utrykningspatrulje innom.

- De spurte om det var noen fra Hitra og Frøya i auditoriumet, og hundre elever i fra hele landet snudde seg og kikket på meg, forteller Strøm.

- Du har virkelig en lang og stor jobb framfor deg, sa politiet til John Michael.

Dere har startet egen trafikkskole i øyriket. Hvorfor?

Det er jeg og kona mi Siv Elisabeth som sammen driver Strøm Trafikkskole. Vi har jobbet for andre trafikkskoler tidligere, og opplevde at disse gjorde investeringer, men bort fra Hitra og Frøya. Så for å kunne gi et godt tilbud i øyregionen, valgte vi heller å starte firma her selv.

Hvordan har det første året vært?

- Det har vært eventyrlig, og grunnen til det er responsen i fra folket. De ønsker oss velkommen til å drive utpå øyene, og vi synes at det har vært artig å utvikle en egen trafikkskole for øyregionen. I tillegg har vi også oppdrag andre steder i Sør-Trøndelag. Akkurat nå befinner jeg meg på Kyrksæterøra. Grunnen til at vi bor på Svorkmo og ikke i øyriket, er fordi det er praktisk med tanke på at deler av opplæringen gjøres i Trondheim og på Orkanger. Hadde det blitt trafikkstasjon på Hitra, med motorvei, flerefelts og muligheter for bykjøring der, så hadde vi kommet flyttende utover.

Strøm trafikkskole drives av John Michael og kona Siv Elisabeth Strøm (på bildet). Nå er de i tillegg på utkikk etter to trafikklærere til her i øyregionen. (arkivfoto).

Hvor mange har fått førerkort gjennom dere dette året?

- 180 personer, og det er vi veldig godt fornøyd med. Vi har mye å gjøre, begge er i fullstilling og vi har kjøretimer til langt utover kvelden. Derfor leter vi etter flere ansatte til øyregionen, to trafikklærere til. Vi har tidligere leid inn hjelp underveis, men det dekker ikke opp behovet. Og det er ikke artig å måtte si neii til potensielle elever.

Trafikkskolelærere, dere kan ikke være av den skvetne typen...

Det er mange som spør om vi har gode nerver, men det har blitt mer en vanesak. Dessuten er vi veldig nøye på å velge ut riktig øvingsområde, vi begynner ikke rett på motorveien. Elevene våre si er at vi er rolige og tålmodige, men det går ikke an å ha en trafikklærer som roper og stresser, det er sikkert.

For et år siden fortalte Siv Elisabeth om skumle forbikjøringer. Noe dere fortsatt opplever?

Rett som det er, dessverre. Vi har opplevd mange stygge situasjoner i byen også, men merker generelt at det er en mer aggressiv kjøring på øyene.

Ungdommene som dere møter, hvilken holdning har de til bilkjøring?

De fleste viser de beste holdninger. Jeg blir litt lei meg når jeg hører at vedkommende senere har kjørt 150 km/t i en 50-sone og mistet kortet. Men man får ikke luket ut slike sjåfører på føreropplæringen, dessverre.

Hva skal til for å endre trafikkulturen i øyriket?

Jeg har jobbet som trafikklærer i snart fire år og ikke funnet svaret ennå. Jeg bruker alltid å spørre elevene mine om det samme, men får aldri skikkelig svar på hvorfor det er sånn. Unnskyldningene de kommer med, er at det er lite politi og kontroller her, og at det har med miljøet å gjøre. Det er kjempevanskelig, men jeg mener det må en holdningsendring til. Og ut i fra de historiene vi leser i media, så viser det seg at det ikke bare er ungdommmene dette gjelder. Det kan likegodt være godt voksne. Jeg vil ikke se deg på klasse B-kurs igjen, eller lese om deg i Hitra-Frøya, bruker jeg å si til de som kjører opp. Men det hjelper ikke bestandig.

Dere som ferdes mye her ute, er dere opptatt av veistandarden?

Nei. Veien ligger der, og den får ikke vi gjort noe med. Vi er opptatte av føreren, og istedenfor å unngå de vanskelige strekkene, så oppsøker vi de på slutten av kurs. Typiske veistrekk er Kongensvoll og Tranvikan, for å få det mest mulig reelt. Det hadde ikke vært vits å bare kjøre Fillan-Sandstad som er et enkelt veistrekke å kjøre.

Kjøretimer og de nye fraværsreglene i den videregående skole. Hvordan påvirker det dere?

- Det er et kjempeproblem og en del har valgt å avbryte kjøreopplæringen. Det går ikke an for oss å ta all opplæring på kveldstid heller. Elevene skal lære samhandling med andre trafikanter, og landeveiskjøring må vi gjennomføre i dagslys, så det blir bare tull. Jeg synes det hele er veldig lite gjennomtenkt og håper på en endring.

980 12 034 cecilia@hitra-froya.no