Vi fikk oppleve Finnmark, innland og kyst, i den varmeste uka befolkningen der nord har hatt på lang tid. Temperaturmålet i bussen viste i perioder 27 grader innover vidda.

Turen startet i Tromsø, også kalt Nordens Paris, etter en lang flyreise. Et flott hotell, Scandic Ishavshotell, tok imot oss i strålende sol, like ved Hurtigruta som lå til kai. Et stort cruiseskip lå også der og vitnet om Tromsø som stor turistby. På hotellet ble det en bedre middag, litt fotball på tv’n og mest avslapping etter en lang reisedag.

Ny geografi og nye opplevelse

Mandag var vi på plass i bussen kl 09.00 med sjåfør Ola Håvard Fagerholt og reiseleder Marit Gaustad i strålende humør for å lose oss gjennom ny geografi og nye opplevelser for de fleste av oss. To fergeforbindelser brakte oss over Ullsfjorden og Lyngen. Vi passerte Sørkjosen og tok lunsj på Storslett. Vi kjørte over Kvænangsfjellet og kom etter hvert fram til Alta som var målet denne dagen. Her besøkte vi Alta museum med helleristningene og bergkunstområdene som er på UNESCOs verdensarvliste.

Bjørn Wirkolas store premiesamling fra et aktivt liv i hoppbakken og på fotballbanen var plassert i montere. Wirkola kommer fra Alta. Nordlyskatedralen var det også en del som besøkte.

Godværet og varmen fulgte oss, neste dag gikk turen innover vidda med Kautokeino som mål. Vi kjørte langs Altaelva, og passerte det kjente Stilla i Altavassdraget. Stedet ble kjent for samefolkets mange demonstrasjoner mot kraftutbygginga i Stilla på 1980-tallet. Vi passerte Masi og kjørte inn til Juhls sølvsmie like utenfor Kautokeino. En mengde sølvarbeider og malerier med lange tradisjoner i det samiske miljøet. Imponerende samling av samisk kunst der to utlendinger, en nederlandsk dame og en dansk mann etablerte seg midt i sameriket allerede i 1959. Nå er flere sølvsmeder i virksomhet i smia.

Over vidda

Turen fortsatte videre over vidda fram til sameparken i Kara-sjok. Her var det teater, samisk håndverk, glassblåseri og suvenirbutikk med egen sølvsmie og en stor gamme med egen restaurant hvor vi ble servert middag. En knivsmed som lager de kjente sameknivene, holdt også til her.

Sametinget holder til i Karasjok og vi fikk en fin omvisning i det store bygget, guidet av en ung, dyktig student som orienterte og fortalte om samehistorien og oppbyggingen av sametinget.

Onsdag hadde vi Nordkapp som reisemål. Langstrakte vidder på begge sider av veien åpnet seg, vi passerte den gamle militærbasen Porsangmoen, kom til Lakselv der det var lunsj. Vi fortsatte langs Porsangerfjorden, forbi Repvåg, kjørte den lange FATIMA-tunnelen til Magerøya, nesten 7 kilometer lang, og kom fram til Honningsvåg. Byen som er Norges nest største på cruiseanløp, bare slått av Bergen. Vi tok inn på Scandic Nordkapp like ut for Honningsvåg.

Nordkapp

Om kvelden kjørte vi opp på Nordkapplatået for å oppleve midnattssola, stemningen og omgivelsene rundt det kjente platået. Vi hadde hatt strålende sol og varmt vær hele turen, men oppe på Nordkapp kom havskodda sigende inn og skygget for sola og temperaturen sank raskt. Likevel nøt vi opplevelsen, fotograferte og fikk en god middag i restauranten i Nordkapphallen.

Torsdag var det kort busskjøring fra Honningsvåg til Hammerfest. I strålende sommervær kjørte vi langs Porsangen til Olderfjord, over Hatter til Skaidi og videre til Kvaløya og Hammerfest. Temperaturmåleren i bussen viste for andre gang 27 grader ute, og vel framme var det en ung lokalguide som guidet oss rundt i byen som har endret seg mye de siste 30-40 åra.

Fra å være avhengig av hjørnesteinsbedriften Findus, som ble nedlagt, er det gassanlegget på Melkøya like ved Hammerfest, som nå skaper vekst og arbeidsplasser. Vi krøp til køys ved midnatt på Scandic Hotell Hammerfest, fortsatt var utetemperaturen 20 grader.

Nye tunneler og Hitra bygg- og betong

Neste dag ble en lang busstur. Vi kjørte fra Hammerfest tilbake til Skaidi, over Sennalandet med store vidder og reinsflokker, til Alta og videre til Olderdalen. Store veianlegg og nye tunneler under bygging vil gjøre E6 i området kortere og bedre etter hvert. I nærheten av Sørkjosen dukket kjente betongbiler og blandeverk opp. Det er her Hitra Bygg & Betong AS er i sving og leverer kvalitetsbetong til nye veiprosjekter på E6. Gledelig nok var ikke en eneste bomstasjon å se på hele turen. Bussen kjørte videre langs E6 forbi Kåfjord og Skibotn med flott utsikt over de vakre Lyngsalpene. Passerte Nordkjosbotn og kom fram til Ishavshotellet i Tromsø der det ble sen, men etterlengtet middag.

Lørdagen kunne vi slappe av og inspisere Tromsø by på egen hånd. Noen besøkte Ishavskatedralen, i Storgata var det stort veteranbilshow med 50-60 gamle ærverdige bilmodeller fra 1950- og 1960-tallet. Andre inntok Vertshuset Skarven og noen besøkte Ølhallen for en kald forfriskning. Det manglet ikke på spisesteder og uteplasser i Tromsø, navnet «Nordens Paris» har den fått ikke uten grunn.

Søndag kom en lokalguide og geleidet vår bussjåfør gjennom byens gater og veier og sørget for mye info og vi fikk vite mye om Tromsø som nå har 75.000 innbyggere, og byen har svært mange arbeidsplasser knyttet til det store universitetssykehuset, til flere forskningsmiljø og til universitetet.

Dermed var ringen sluttet og flyturen heim kunne starte.

-end

ALTA: I Alta ble vi guidet rundt på de store helleristningsfeltene.
HAMMERFEST: Vakker og moderne by med gassanlegget på Melkøya i bakgrunnen.
HONNINGSVÅG. Sjåfør Ola Håvard Fagerholt (t.v) og Jan Wolden ved innfarten til sommerbyen.
KARASJOK: I sametinget i Karasjok ble vi guidet rundt av en dyktig lokalguide. Historien var interessant.
TROMSØ: Ishavskatedralen sentralt plassert i byen, et populært mål for turistene.
5 NORDKAPP: Fra restauranten i Nordkapphallen.
NORDKAPP: Havskodda kom sigende inn over Nordkapplatået da vi var på besøk, men sola skinte inne i skoddeheimen.
LYNGSALPENE: En kort fergetur over fjorden, speilblank sjø og Lyngsalpene i bakgrunnen.
KAUTOKEINO: Besøket i Juhls sølvsmie var en fantastisk opplevelse.