I en ny undersøkelse svarer 4 av 10 båteiere i Sør-Trøndelag at de ikke kan lese sjøkart. Av de 38 prosentene er det 19 % som svarer at de leser og forstår sjøkart ganske dårlig, og 19 % som svarer at de faktisk ikke kan lese sjøkart i det heletatt.

- Av skademeldingene vi får inn, ser vi at det er mange grunnstøtinger rundt Hitra og Frøya. Også Hellandsjøen og ned mot Aure er gjengangere, forteller kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.

Thevik-skjæret

I Hellandsjø er det blant annet en umerket grunne mellom Bjørkneset og Gussøya som på folkemunne kalles Thevik-skjæret. Navnet har den visstnok fått fordi den ligger rett utenfor Thevik mekaniske verksted og har ført til godt med arbeid til verkstedet.

Antallet skader sier nok også noe om hvor populært området er for båtfolket og turister. Jo mer trafikk, jo flere skader.

- En annen typisk skadeårsak er at båtførere kjører den ruta de har kjørt før, men glemmer forskjellen mellom høyvann og lavvann, forklarer Eklo.

- Vi vet at flere av de mer alvorlige ulykkene med fritidsbåt skjer på grunn av høy fart, lite kjennskap til området de ferdes i, eller at båtfører er påvirket av alkohol – i verste fall en kombinasjon av alt dette, sier Pål Rune Eklo. Med dårlig kart- og navigeringskunnskap, påpeker han at risikoen øker betraktelig for at noe skal skje.

Bekymret

Mange har det med sjøkart, men ikke alle kan bruke det, viser undersøkelsen fra Gjensidige.

- Selv om mange svarer at dette kan de, er vi mest bekymret over alle de som ikke kan lese og forstå et sjøkart, sier Pål Rune Eklo. Han mener undersøkelseb gir et bilde av at det er mye usikkerhet blant mange båtførere.

Menn mener at de har bedre kunnskap enn kvinner, og best på sjøkart er de mellom 40 og 59 år, i følge undersøkelsen.

Gode råd

- Lær deg å lese sjøkart før du legger ut på vannet. Øv både med papirkart og digitale kart.

- Ha alltid med papirkart og kompass i båten. Stol ikke kun på at elektroniske hjelpemidler som kartplotter, GPS og autopilot alltid fungerer.

- Stemmer kartet med virkeligheten? Husk å se ut vinduet for å se at kartet faktisk stemmer med virkeligheten.

- Bruk oppdaterte kart. Papirkart oppdateres hvert år, mens elektroniske kart oppdateres oftere.

- Er du i ukjent farvann - søk etter kunnskap om umerkede skjær og grunner.

- Sjekk lavvann og høyvann. Det kan være flere meter forskjell. Ta en tur på lavvann, så ser du hvor det er skjulte skjær og grunner. Da er du tryggere på høyvann.