Statens vegvesen og Tollvesenet fikk i vår tillatelse til å holde tilbake kjøretøy med dårlige dekk inntil bota er betalt, men kontrollørene venter fortsatt på instruks om hvordan de skal håndheve reglene. Og nå setter vinteren inn.

– Jeg synes jo de bør komme snart nå som vinteren står for tur. Vi går og venter og er blitt lovet dette fra Vegdirektoratet. Det er ikke kommet føringer på hvor lista skal legges. Vi må bare avvente til vi får nærmere retningslinjer, sier Ronny Lindesteg, fagleder utekontroll ved Statens vegvesen regiøn øst, til vg.no.

Avisa skriver at de som skal stoppe dårlig skodde kjøretøy ennå ikke vet om de kan forlange at sjåførene må betale på stedet med elektronisk kort eller ha en bankgaranti fra firmaet før de kan kjøre videre. I dag kan kontrollørene ifølge vg.no kun forlange betaling på stedet ved overlast.

- Tryggere å ferdes på norske vinterveier

Som lokalavisa Hitra-Frøya tidligere har skrevet, ble det fra forrige høst innført påbud om vinterdekk for tungbil over 3500 kg med unntak av løfteaksler. I år er alle overgangsordninger tatt bort og alle vogntog må fra 15. november i år ha vinterdekk på alle hjul, også hengeren.

- Et påbud om vinterdekk på store biler og tilhengere vil gjøre det tryggere å ferdes på norske vinterveier. Både for sjåførene av disse bilene, men også for alle oss andre, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Vinterdekkpåbudet vil gjelde i perioden fra 15. november til 31. mars.

Orienteringsmøte om vinterstandard

Fredag holdes det et møte på Hitra der Statens vegvesen skal gi en fyldig orientering til næringsaktører, lokala politikere, politi og NLF (Norges Lastebileierforbund) om hvilke forholde og utfordringer som kan forventes på veinettet på de mest utsatte og trafikkbelastede strekningene i vårt område.

Marine Harvest Ulvan er et av de lokale firmaene som har hatt teknisk sjekk av standarden på vogntogene som vil kjøre fra Ulvan på Hitra. HMS-koordinator i Marine Harvest region Midt, Lars Eirik Hestnes, meldte i vår tilbake om positive erfaringer. I fjor vinter førte ingen av kontrollene til verken anmeldelse eller nekting av last

- På Ulvan har Marine Harvest deltatt i opplysningsarbeidet rettet mot trailersjåfører i årevis, men det er først denne vinteren at praktiske kontroller har vært gjennomført, sier Hestnes.

- Alle regioner i Marine Harvest har vært enige om virkemidlene ved funn av dårlige tekniske tilstander. Små avvik blir bemerket, grove avvik politianmeldt, i tillegg til at Marine Harvest nekter å laste den aktuelle bilen. Fabrikksjef ved Ulvan, Olaf Reppe, har fra første dag vært klar på at nekting av last ville bli gjennomført. Slik ville kontrollene bli respektert, og konsekvensen ville bli plassert på den enkelte bil/sjåfør. I praksis ville fabrikken bestille annen bil, slik at dette ikke skulle gå utover driften, forteller Hestnes.