Meldingene fra vegvesenet sist uke forteller at øyregionen kun får seks kilometer med asfalt i år. Dette har fått mange til å reagere.

Samarbeidsforumet for Hitra og Frøya kommuner var fredag samlet for å diskutere felles utfordringer. Asfalt, eller retter sagt mangel på asfalt, ble et sentralt tema.

- År etter år går uten at vi blir prioritert, hevder Ole Haugen

Han viser til at mye trafikk med stort innslag av tunge kjøretøyer, har ført til stor slitasje på veinettet.

På liv og helse løs

I ulykkesrapporten etter en dødsulykke ved Våvatnet ble det nevnt at det var ishinne i hjulspor, og en del slaps og snø mellom sporene. – I bilens kjøreretning var det bart i sporene frem mot ulykkesstedet slik at fører av bilen kan ha blitt overrasket av at det plutselig var is i hjulsporene der ulykken skjedde. Setning i vegbanen kan ha medvirket til at skrensen startet, heter det i rapporten.

- Dette går på liv og helse løs. Nå må noe gjøres. 6 km med asfalt er altfor lite. Nå vil Hitra og Frøya stå samlet bak kravet om en oppgradering av veinettet, understreker Hitraordføreren.

Haugen mener spesielt lakseveien mellom Fillan og Barmanfjorden har stort behov for ny asfalt. På Frøya vises det bl.a. prekært behov i området rundt Nesset/Hellesvikan.

- Ingen nyhet

Ifølge Hitraordføreren fikk strekningen på Lakseveien mellom Fillan og Neverlia, tildelt ekstra midler i fjor, uten at noe skjedde.

- I fjor ble det bevilget ekstra penger til asfaltering, som bl.a. skulle gå til strekningen Skaget (Fillan) – Neverlia.

- Men vegvesenet har ikke evnet å få til noe ennå. Derfor er min påstand: Asfaltering av de berømmelige 6 kilometerne er ingen nyhet. Det skulle skjedd i fjor, sier en oppgitt Haugen.

Han mener Hitra og Frøya rett og slett ikke har nådd fram, og derfor gjør de nå en samlet henvendelse til vegvesenet og fylkeskommunen.

- Her vil vi utarbeide en oversikt over strekningene der vi mener det er tvingende nødvendig å gjøre noe snarest, sier Ole Haugen.

Står sammen om fylkesvei-krav

Norges lastebileierforbund (NLF) hadde tidligere i vinter medlemsmøte for Øyregionen, på Hitra. Også her var veistandarden tema.

Til stedet var bl.a. Hitra-ordfører Ole Haugen og Pål Bekken, varaordfører for Frøya. De kom med et forslag til en felles uttalelse for å sikre bærekraftig utvikling i øyregionen.

Haugen viste frem mange eksempler fra ulykker som har skjedd på fylkesveiene, og mente at dårlig veivedlikehold var en viktig årsak. Og at tungtransport er involvert i mange dødsfall på veiene våre.

- Hva gjør vi for å luke ut årsakene til ulykkene. Det er ikke nødvendigvis førernes skyld. Vi må få fokus på det løpende veivedlikeholdet, som er altfor dårlig. Det starter med dårlig sommervedlikehold, ved at spor i veien ikke utbedres. Når vinteren kommer blir det vanskelig å vedlikeholde veiene på grunn av sporene, og det blir farlig å kjøre, sa Haugen blant annet.

Pål Bekken sa seg enig med Haugen, og la til at ”lakseveien” starter på Frøya.

- Den starter på Nordskaget egentlig. Det er mye bra som nå skjer med utbedring av veien, for eksempel på Flatval, men det er ennå mye som mangler. Og vi skal ikke glemme våre andre fylkesveier, for eksempel ut til Dyrøya, som er veldig dårlig vedlikeholdt, sa Bekken blant annet.

Til slutt ble de enige om en felles uttalelse der det hevdes at man trenger et krafttak for våre fylkesveier slik at de blir tryggere og framkommelige.