Du eller noen du kjenner har et rom som sårt trenger oppussing. Ekspertene kommer inn og diskuterer noen ønsker og behov, og tar deretter over både planlegging, riving og fiks ferdig gjenoppbygging mens huseieren sendes bort på et hotellopphold.

Høres det kjent ut fra TV?

Nå kommer konseptet hit, bare i lokalt format. Og det er en huseier fra Hitra eller Frøya som skal få et splitter nytt baderom bekostet av sponsorer.

Prosjektet er dratt i gang av markedsavdelinga i lokalavisa Hitra-Frøya og kjøres i samarbeid med Landevaag Interiørdesign AS. Leserne skal kunne følge det valgte prosjektet og framdriften gjennom sponsede tekster, bilder og videofilmer - såkalt content marketing. Lokale snekkere, rørleggere, elektrikere, eiendomsmeglere og banken er med for å sikre fagmessig gjennomføring. Leverandørene stiller både arbeidskraft og materialer til disposisjon. På nyåret drar de igang.

- Det starta som ide på mediehuset om å låne en ide fra oppussingsprogram på tv. At noen her i øyregionen kan overraskes med et nyoppusset rom utført av lokale entreprenører. Vi kjenner leserne våre godt, men kan ikke noe om rom og design, derfor var det kjempefint å få Åshild med på laget, forteller Sten Egil Røvik i lokalavisas markedsavdeling.

Teamet står klart

Interiørarkitekt Åshild Landevaag fra Knarrlagsundet gleder seg.

- Jeg syns det er veldig positivt at prosjektet har en lokal forankring bare med entreprenører herfra. Selve designet og overordnet plan sørger jeg for, med alle beskrivelser og nødvendlige tegninger. Så har vi elektro, rørlegger, snekker, folk på avfallshåndtering...ja, et komplett arbeidsteam som er klar for å gyve løs på det rommet som vinner sjansen i Tid for rom, sier Landevaag.

Hun er spent, også fordi prosjektet inkluderer at hun selv må legge om arbeidsformen noe for å gi den utvalgte huseieren litt ekstra av en overraskelse. Når fagjuryen har kommet fram til vinnerprosjektet basert på søknader fra Hitra-Frøyas lesere, vil interiørarkitekten lære huseierens ønsker og husets stil å kjenne. Men deretter må huseieren finne seg i å bli koplet fra oppussingprosjektet inntil videre. Det gir et ekstra overraskelsesmoment for huseieren og for leserne som skal følge prosjektet.

- Det blir spennende både for huseieren og meg, dette. Jeg pleier vanligvis å ha dialog med kunden gjennom hele prosessen, men i dette tilfellet tas kun nødvendig oppstartsanalyse. Resten blir en en overraskelse når den heldige vinneren kommer hjem, sier Landevaag. Men både hun og Røvik presiserer igjen: Analysen skal gjennomgås med huseieren, og det er lov å ønske seg ting.

- Man ender ikke plutselig opp med et rosa, pelskledt bad, for å si det sånn, ler Røvik.

Påmelding

Veldig snart åpner påmeldinga, og vinnerprosjektet blir plukket blant en av husstandene som abonnerer på Hitra-Frøya/HF+.

- Hva er dere på jakt etter?

- Vi har ikke lagt noen føringer. Eneste vi har sagt, er at det skal være et bad. Bad er som regel det dyreste rommet å pusse opp, det rommet flest kvier seg for å gå i gang med, og også det rommet det er viktigst å gå gjort på fagmessig riktig måte, da det ligger vesentlige krav til utførelsen, sier de to.

Elektriker Kristian Wedø fra Elektro-Team sier han straks fikk full tenning da sponsor-forespørselen kom og håper det melder seg mange interesserte.

- Jeg håper vi finner den eller de som virkelig trenger hjelp, enten fordi økonomien mangler eller av andre grunner ikke har mulighet til å realisere bade-drømmen sjøl. Så her håper jeg mange kan nominere seg selv, sin bestemor eller kanskje en barnefamilie som trenger nytt bad, sier Wedø.

- Og så håper vi selvfølgelig å kunne vise oss fram litegrann, vise at vi håndverkere kan spille hverandre gode, sier Wedø.

- Hva ligger i dette for avisa?

- Det handler om å engasjere folk. Her kan man melde opp sin tante eller kompisen, eller god venn, eller seg selv. Det eneste vi trenger er et bilde eller to av badet og en kortfattet begrunnelse om hvorfor håndverkerne bør velge akkurat dette rommet. Det blir mulighet for å søke fram til 10. januar, forteller Røvik.

Huseieren skal "dulles" med

Men selve byggeprosessen skal være vesentlig kortere, bare noen få dager. Og mens det står på, skal huseieren "dulles" med. Sponsorene av Tid for rom leverer også hotellopphold for vinneren, samt mat og kulturopplevelser.

- Vi gjør rett og slett vinneren til turist i egen grend mens baderommet hjemme gjennomgår en intensiv oppussing, sier Røvik.

Og ikke nok med det; det vil bli gjort verdivurdering av boligen før man begynner og i ettertid.

- Vi håper at prosjektet også kan vise at det skal lønne seg å gjøre ting ordentlig, lønne seg å bruke fagfolk og få nødvendig dokumentasjon i bakkant. For eksempel dokumentasjon på installering av akvastopp, er noe som kan gi billigere forsikring. Og med en verdivurdering på toppen av det hele, ser man også hva man har vunnet på prosjektet, i tillegg til selve arbeidet og varene, da. Her snakker vi fort om en verdi på en kvart million kroner, sier Landevaag og Røvik.