Da reguleringsbestemmelsene for Dolmsundbrua ble vedtatt, var det enighet om at brua skulle ha vindmåling.

- Brua skal ha system for vindmåling med automatisk stenging ved vind over akseptabel styrke. Dette utføres av utbygger, står det i reguleringsbestemmelsene.

Men etter åpningen 3.juni 2016, legger lokalavisa merke til at det fremdeles ikke er montert vindmåler og bom på brua. I dag er det bare et fareskilt i hver ende av brua som varsler om fare for sidevind.

I følge konsekvensutredningen for brua, vil bilene fra Bewi være mest utsatt hvis vinden blir for sterk. Da kan det nødvendig å stenge brua for å opprettholde sikkerheten spesielt for store og lette kjøretøyer, selv om det antageligvis sjeldent vil skje.

Det er administrerende direktør i Bewi, Svenn Bekken, enig i.

Lå på rekkverket

- Sterk vind kan i verste fall få konsekvenser. Det er det ingen tvil om. En av våre biler la seg over på rekkverket på den gamle Dolmsundbrua i 1994. Det var bare flaks at den ikke havnet i sjøen, sier Bekken.

Bewis lastebiler har rundt 20 passeringer av Dolmsundbrua i døgnet. Bekken mener det trengs en vindmåler på brua.

- Automatisk stenging skal jeg ikke uttale meg om. Men en vindmåler bør absolutt komme på plass. Det hadde vi satt stor pris på. Vi er opptatt av sikkerhet til enhver tid. Et vogntog full av laks kommer ikke til å blåse over, men våre biler som frakter isopor er mer utsatt. I dag tar vi våre forholdsregler ved at vi kjører med lodd for å tynge ned bilene, og sjåførene får beskjed om å kjøre forsiktig, sier Bekken.

Bilistene må selv vurdere om det er for sterk vind til at de blir blåst på sjøen. I dag er det bare et fareskilt som varsler om mulig sidevind.

Klarer ikke svare på hvorfor

Da vi spør Statens vegvesen om hvorfor det ikke er montert vindmåleutstyr, får vi til svar fra prosjektleder Steinar Johansen at det ikke er krav til å montere vindmåler på Dolmsundbrua, i følge Håndbok N400, om bruprosjektering.

- Der står det at det ikke er noen krav til installering av slike typer innretninger på brua. Det ble vurdert om det er nødvendig å sette opp vindmåler, men det ble vurdert til at det ikke var det, svarer Johansen, som forteller at han har fått sitt svar fra bruseksjonen i Vegdirektoratet.

Men da vi spør om hvorfor reguleringsbestemmelsene ikke er fulgt, blir han svar skyldig.

Etter å ha sjekket opp med bruseksjonen igjen, svarer han at de er usikre på om reguleringsplanen er endelig vedtatt.

- Men er det noe veivesenet er pålagt å gjøre, som er vedtatt i en reguleringsplan, så må vi ta tak i det og få det gjort, sier Johansen.

Lokalavisa sender da den vedtatte reguleringsplanen til veivesenet, og ber nok en gang om svar på om hvorfor det ikke er montert vindmåleutstyr.

Men vi har foreløpig ikke fått svar, etter gjentatte purringer.

Skylder på revidering

Vi får heller ikke noe klart svar, da vi spør Karin Bjørkhaug(Krf), leder i fylkeskommunens komite for infrastruktur.

- Reguleringsbestemmelsene har vært under revidering etter at de ble vedtatt, og det gjenstår nå en avsjekking opp mot den revideringen. Med forbehold om at den avsjekkingen ikke sier noe annet, så blir vindmåling og bom iverksatt så snart som mulig. Det er bestillingstid på utstyr som kan utgjøre en begrensning, derfor ”så snart som mulig”, skriver Bjørkhaug i en SMS.

Kjenner ikke til revidering

Men da vi ringer Hitra kommune, som er reguleringsmyndighet, har verken teknisk komite eller plankontoret hørt om noen revidering av reguleringsplanen.

- Jeg har ikke vært involvert i noen revidering av reguleringsbestemmelsene. Ut fra de kartene vi har, så er det reguleringsbestemmelsene fra 2011 som gjelder. Alle reguleringsplaner skal avgjøres i kommunestyret, og er en omstendelig prosess, sier Monica Jensø, som hele tiden har vært saksbehandler for reguleringsplanen for Dolmsundbrua.

Heller ikke Dag Willmann, leder for teknisk komite, kjenner til den påståtte revideringen.

- Det er i så fall nytt for meg. Men hvis det står i reguleringsplanen at det skal være vindmåling, så må de bare kaste seg rundt. Vi vet hvordan vinden kan være her på kysten. Det er rett og slett farlig å slippe over Bewi-biler i den kraftigste vinden, mener Willmann.

928 28 154 lars.otto.eide@hitra-froya.no