Et enstemmig fylkesting i Møre og Romsdal har besluttet å gi 250.000 kroner i støttet til å utrede den samfunnsøkonomiske nytten av et nytt etablert fergesamband mellom Kjørsvikbugen i Aure og Laksåvika på Hitra. Det skriver Kristiansund-avisa Tidens Krav.

Det er Midt-Norsk Fergeallianse AS som har søkt om støtte.

De seks eierne i alliansen (Hitra, Frøya, Hemne, Aure og Kristiansund kommuner samt Kristiansund og Nordmøre Havn)er enige om at ferge mellom øyregionen Hitra/Frøya og Nordmøre er et viktig og nyttig prosjekt for vår kystregion.

Møreforskning skal se på saken

- Det er nødvendig å legge mer trykk i arbeidet med å få det realisert, uttalte alliansen etter et møte i Kristiansund i november, et møte lokalavisa Hitra-Frøya tidligere har omtalt. I møtet ble det besluttet å be Møreforskning om å utarbeide nye beregninger av kostnader og samfunnsnytte, og oppdatere prognosene for trafikktall, spesielt næringstrafikk og trafikk knyttet til reiseliv og turisme.

- Alle tidligere beregninger har vist at ferge mellom Kjørvikbugen (Aure) og Laksåvika (Hitra) er samfunnsøkonomisk lønnsomt, uttalte fergealliansen. Det ble også besluttet å invitere Smøla kommune til å delta i prosjektet som eier. Styreleder i Midt-Norsk fergeallianse AS er Aures ordfører Ingunn Golmen.

Også næringslivet i regionen har uttalt at man ønsker seg en utredning av ferjesambandet. Senest da representanter fra Kom vekst (Kristiansund og omegn vekst), Hitra næringsforening, Aure næringsforum og Tjeldbergodden Utvikling AS var samlet til møte på Hitra i september.

Vil ha alternativ til tunnelen

Flere har nevnt at en slik ferjeforbindelse vil spille en viktig beredskapsrolle med tanke på sårbarheten for laksenæringen på Hitra og Frøya som i dag er helt avhengig av én tunnel for å få ut 300.000 tonn laks i året.

- 20 prosent av lakseeksporten fra Norge går igjennom en svært dyp og bratt tunnel hvor det har vært flere trailerbranner, påpekte dette møtet.

Tidligere utredninger som er gjort av Møreforskning og Multiconsult har vist at prosjektet vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt fra dag én. Det har vært utredet både drift med batteriferje og tradisjonell dieselferje.

- Næringslivet i regionen ønsker en ny gjennomgang av prosjektet for å få en ny vurdering av lønnsomheten og behovet. Vi ber det interkommunale selskapet om å iverksette et arbeid med nye trafikkanalyser og lønnsomhetsberegninger, sa Jan-Erik Larsen i Kom vekst i september.