I 2013 sto ca to km gangvei fra Siholmen mot Dyrvika ferdig. På veien videre mot Nesset er det gjort noen siktutbedringer, men her mangler det fortsatt gang- og sykkelvei. Fylkespolitiker Tohild Aarbergsbotten fra Høyre har vært på spasertur langs den smale og høyt trafikkerte veien sammen med representanter fra Nesset Grendalag. Opplevelsen har fått henne til å reagere. Nå krever hun at fylket bistår lokalmiljøet med å skaffe penger, i det minste til drift av veilysene i første omgang.

- Det er horribelt at lokalmiljøet må drive loppemarked for å samle penger til lys. Jeg har vært mye rundt i fylket og sett på veier. Når det gjelder trafikksikkerhet for de som er ute og går, er dette noe av det verste jeg har sett. Litt lys når man ferdes i mørket vil i alle fall hjelpe litt, sier Aarbergsbotten til Hitra-Frøya.

I et spørsmål til fylkesrådmannen under møtet i fylkets samferdselskomite sist uke, beskrev politikeren situasjonen slik:

- Det er en barnehage med 65 barn i området, og som må bruke fylkesveien for å gå til turområder. I tillegg er det flere boligområder der barn/voksne må gå langs fylkesveien for å komme seg til busspåstigningsplasser. Veien er smal og mangler hvit stripe flere steder. I tillegg er det manglende veiskuldre og med bratte skråninger rett utfor asfaltkanten. Det er også satt opp rekkverk på begges sider av veien på enkelte steder, og som gjør veien ekstra smal. Veilysene som er på stedet er driftsfinansiert av grendalaget i området, og som er avhengig av loppemarked for å skaffe inntekter til strømutgifter. I tillegg er lysene gamle og dårlige, og fungerer dårlig etter sin hensikt. Den manglende gangveien hindrer barn i å kunne gå/sykle til skolen på Sistranda, og mangelen er også årsak til at det er innsigelse på videre utbygging av boligområder. Denne strekningen må kunne beskrives som en av de mest trafikkfarlige for myke trafikanter vi har her i fylket.

Henstilte om "å finne noen kroner"

- Jeg stilte spørsmål om muligheter for strakstiltak for å bedre trafikksikkerheten av denne strekningen. Jeg henstilte på det sterkeste at fylkesrådmannen leter etter «noen kroner» slik at de har trafikklys når kveldene blir mørkere, sier Aarbergsbotten.

- Bør fylket være ansvarlig for å dekke veilys langs denne fylkesveien?

- Ja, det mener jeg. Litt av utfordringa i dette området er at det bør en del av våre nye landsmenn her, og de er ikke så vant med dugnader. Dermed faller mye av pengeinnsamlinga på noen få. Og sånn som jeg tolker svaret fra fylkesrådmannen, så vil det nå bli lett etter penger til dette formålet.

- Men gangvei er vesentlig lenger opp og fram?

- Vi politikere har en oppgave med å få prioritert strekningen inn på handlingsprogrammet for gang- og sykkelveier. Høyre har sammen med de andre borgerlige partiene fremmet forslag om å prioritere denne strekningen i fylkesveiplanen, og det vil også bli gjort ved neste revisjon, sier hun.

På spørsmålet om det finnes muligheter for at det kan settes inn strakstiltak for å øke trafikksikkerheten for myke trafikanter på strekningen Dyrvik – Nesset, svarer fylkesrådmannen:

- Statens vegvesen har gjort noen enkle vurderinger, og på grunn av smal veg ser de ikke aktuelle strakstiltak som kan gjennomføres nå. Med strakstiltak forstått som tiltak som kan iverksettes nå og gjennomføres innenfor vedlikeholdsbudsjettet eller mindre investeringsmidler. Deler av strekningen er bearbeidet for fremtidig gang- og sykkelveg, så strakstiltaket blir egentlig å ferdigstille gang- og sykkelvegen.

- Hvordan kan en bidra til f. eks at det offentlige overtar belysning av strekningen?

Veivesenet anbefaler å vente pga kostnaden

- Det pågår et arbeid med å få oversikt over konsekvensene av Fylkestingets vedtak (56/13) om å overta veglys, og hvilke tiltak til hvilken kostnad. Forutsatt at det er politisk vilje kan strekningen mellom Dyrvik og Nesset vurderes inn i dette arbeidet. Det kan enten skje ved at STFK (fylkeskommunen, red.anm.) betaler tilskudd til drift av veglys (gjennom driftsbudsjettet bevilget Statens Vegvesen(SVV)) og infrastrukturen fortsatt eies av andre, eller at gatelys overtas av STFK og driftes av SVV. Siden overtakelse av gatelys er en potensielt kostnadsdrivende sak, anbefaler Statens vegvesen å ikke vurdere denne strekningen inn i dette arbeidet i første omgang.

- Hva er status for videreføring av gang- og sykkelveien fra Dyrvik til Nesset?

Status er som nevnt innledningsvis at det er gjort noe forberedende arbeid i forbindelse med prosjektene Siholmen- Ervika og Ervika-Dyrvik. Strekningen er ferdig regulert. Det er ikke satt av midler til utbygging eller videre planlegging av strekningen. FTU har p.t ikke avsatt midler til videre planlegging og/eller kostnadsberegning.

- Hva er kostnadsberegninger for gang- og sykkelvei for denne strekningen?

Kostnaden forventes å være mellom 20 og 25 mill. kroner, basert på en svært enkel vurdering av gjennomsnitts meterkostnad for denne type vei. Det som fordyrer noe er behov for vegomlegging på en kort strekning og en brukulvert på strekningen. Dette er for gang- og sykkelveg. Det er ikke gjort betraktninger for hele strekningen når det gjelder tursti eller lignende.