Kristiansundavisa Tidens Krav har fått henvendelser fra publikum som lurer på om det er noe galt fatt siden hurtigbåtene «Tyrhaug» og «Terningen» ikke tar i bruk den nye terminalen i Kristiansund. Den gamle lekteren som brukes i dag, er rusten og lekker som en sil. Uten at den pumpes jevnlig, er det reell fare for at den vil synke ved kai, skriver Tidens Krav.

Havnefogd Arnt Honstad kan berolige med at lekteren som i et par måneder har ligget i byen, tilhører Sør-Trøndelag fylkeskommune. Det er med andre ord ikke den som skal benyttes i Kristiansund.

Terminalen skulle opprinnelig stasjoneres på Fillan og var ment for den nye båtruta mellom Ørlandet og øyregionen. Men som kjent ble ruta nedlagt nesten før den var kommet igang. Før man rakk å få levert selve terminalbygget fra Polen, hadde fylkeskommunen bestemt seg for at det likevel ikke skulle være noen båtrute her

Dermed har man heller ikke bruk for den nye terminalen, som kostet om lag 7,5 millioner. Den består av isolert venterom, benker, toaletter, teknisk rom, lys, oppvarming og vannforsyning, alt tilpasset universell utforming.

I stedet er det sannsynlig at den vil bli solgt, og det skal være flere kjøpere som har meldt sin interesse. Blant annet vet Honstad at Ørland kommune har sett på muligheten for å bruke den til å betjene hurtigbåtene som går mellom Trondheim og Kristiansund. Det skal også ha vært interessenter fra Troms, skriver Tidens Krav.

Kristiansund får ny hurtigbåtterminal i sommer.