KRONIKK, av leder i Frøya Høyre, Espen Håvard Hauan:

Næringsutvikling og bosetting i øyrekka

I den senere tid har vi sett en tiltagende diskusjon omkring øyrekka utenfor fast-Frøya. Det er på høy tid at diskusjonen tas, og nå maner alle til større fokus på øyrekka.

Hva er grunnlaget for bosetting i sørværa og nordværa? Grunnlaget for bosetting er, når alt kommer til stykket, sysselsetting.

Skal jeg kunne bo på Frøya, så må jeg ha en jobb som gjør det mulig for meg å bo her. Likeså for en som vil bo på Sula, som på Sauøya. Nå er det mange som er priviligerte, og som har en jobb som muliggjør et hvilket som helst bosted. Hvilket er bra. Men et levende lokalsamfunn handler om at det er lys i vinduene på skolen. Og på butikken. Og på pub`en. Helst ikke bare på pub`en. Og helst også mellom september og juni. Det skal være ”unga, kjerringa og kailla”.  Det skal være liv og røre. Året rundt.

Først og fremst – det skjer ikke noe som helst noen steder uten at det finnes vilje. Hvis ikke øyværingen vil skape seg et livsgrunnlag, så kommer det heller ikke til å skje. Kommune, fylkeskommune og stat kan sende båtlass med penger utover både til Fillan, Sistranda, Mausund og Sula – men i det lange løp kommer det ikke til å skje særlig mye positivt. Det må være en vilje til å la ting skje, og det må være evne til samarbeid. Tove M. Vedal Wold på Bogøya sier det godt; ”De siste tiårene har det ikke vært særlig utstrakt kultur for samarbeid i øyrekka eller å unne hverandre å få til noe, sier hun. Her klarer man til og med å motarbeide hverandre” Og det er nok mer i dette enn vi liker å tro.

Dersom mange mister troen på at stedet man bor er et levedyktig lokalsamfunn, så går utviklingen feil vei, fort. Øysamfunnet her ute må være et attraktivt bosted og man kan ikke tvinge folk til å bo her. Hans Stølan mener i et intervju med Frøya.no at oppdrettsselskapenes turnusordninger gjør det mulig å bo i Trondheim, og jobbe på Mausundvær med 1 uke jobb, 1 uke fri. I samme åndedrag nevnes boplikt. Jo – meget mulig det, Hans. Men av de jeg kjenner som jobber slik turnus, bodde og jobbet disse i Trondheim før de fikk seg jobb i havbruksnæringen. Så kanskje skal vi heller bruke gulrot enn pisk, og oppmuntre disse til å flytte tilbake til øyriket?

Fiskeri, havbruk og turisme er tre naturlige næringer her ute i havgapet, og som har sin naturlige plass i øyrekka utenfor Frøya. Og turistene skriker etter opplevelser. I dag har vi hurtiggående RIB`er som kjører turister fra Trondheim, ut Trondheimsfjorden og ut i regionen vår. Ut i vår ville, vakre skjærgård. Hvorfor kan ikke dette skje med base på Gårdsøya? Eller Sula?

På Stokkøya ligger det en strandbar. Den har høstet internasjonal anerkjennelse. Ikke til forkleinelse for Torleif Skatvold altså; jeg velger meg Bogøya foran Stokkøya hvilken dag som helst. Men det er noe med oss her ytterst. Når det kommer til stykket, så skal vi ikke stikke oss så langt fram. Ikke så langt at vi blir lagt merke til, i hvert fall. Torleif har fantastisk bacalao, og prima service. Men strandbaren på Stokkøya er snakkis på nasjonalt plan. Det er ikke Torleif, ennå. For det handler om å skape en enda sterkere og bedre merkevare av regionen vår. Det tar litt tid…

Samferdsel er en oppgave som er tillagt fylkeskommunen. Buss, båt, ferge samt store deler av veinettet er fylkeskommunens ansvar. Oppgaven er gitt av fylkeskommunen til et selvstendig aksjeselskap som eies 100% av Sør-Trøndelag Fylkeskommune, og som mottar sin finansiering fra billettinntekter og tilskudd som bevilges av fylkestinget. AtB får mye kjeft – men skylden for at øyrekka har hatt en negativ befolkningsutvikling de siste 30 år, det tror jeg vi må la være. Det dårlige rutetilbudet har da ikke tilbakevirkende kraft.

Derimot, så er velfungerende samferdsel alfa og omega for at øysamfunn som Sula, Bogøyvær, Mausundvær, Gjæsingen, Sauøya, Sørburøya og Halten skal fungere på helårsbasis, og sesongbasis. Det er rett og slett en hygienefaktor! Derfor maner jeg til at samferdselskomitéen i fylkestinget, representanter fra AtB, Frøya kommunes rådmann og ordfører samt trafikkrådet i Frøya kommune setter seg ned for å få satt prioriteringene i rett rekkefølge. Lås dem inne, og ingen slipper ut før man har kommet til enighet.  Det er mange behov som skal dekkes. Arbeidspendling inn til fast-Frøya, ukependling til Trondheim, skoleskyss, godstransport og mye mye mer.

Jeg tror at man ikke kan subsidiere seg til vekst i folketallet i øyrekka. Det er innbyggernes vilje og evne til å skape som har vært, og som kommer til å bli det avgjørende for en videre utvikling av øyrekka. Vi trenger engasjement og initiativ. Olaf Reppe mener at man må få på plass en næringskonsulent via Trøndersk Kystkompetanse og øremerkede næringsutviklingsmidler. Et godt forslag! Jeg tror kommunen skal gå dypt i seg selv i det kommende planarbeidet med øyrekka og jobbe for både å vekke entreprenøren i mausundværingen, og tiltrekke seg nye kreative, driftige krefter utenfra.

Jeg tror ikke at øyrekkas suksess eller fall bestemmes ensidig i kommunestyret, eller i en planprosess. Den bestemmes av hver enkelt øyboer. Øyrekka vår en viktig del av vår kulturarv og vår identitet, og jeg tror den består, og håper den vokser!

Leder i Frøya Høyre, Espen Håvard Hauan