- Dette er den mest solide veien jeg har vært med å bygge, sier anleggsleder Arild Spjøtvold fra Syltern, til vegvesen.no.

Josh. J. Syltern as er entreprenør på parsell to i den nye delen av E39 Harangen-Høgkjølen, og har mål om å få ferdig 1 km med asfalt i begge ender av parsellen før vinteren. Det er ifølge veivesenet 40-50 personer i arbeid på anlegget, og det jobbes langt hele linja. Etter at Harangtunnelen og toplanskrysset som forbinder nye E39 med nye Fv 714 Lakseveien, jobber anleggsarbeiderne nå utenfor allfarvei.

Totalt lages 8 kilometer vei i jomfruelig terreng av myr, berg og jordbruksområder.

- Arbeidet har gått veldig greit. Det tørre og fine været har betydd mye for framdrifta, sier byggeleder Per Randen i Statens vegvesen. 350.000 kubikkmeter myr og jordmasser er tatt ut, 300.000 kubikkmeter fjell er sprengt ut. Steinen brukes som veifyllinger. I tillegg kjøres det inn 125.000 kubikkmeter stein fra skjæringa ved Våvatnet.

- Dette blir en solid veg med frostfri dimensjonering, og laget med pukk er 130 cm tykt. Total overbygning på veien er 180 cm. Da E39 ble bygd over Hemnkjølen på 1990-tallet var overbygningen til sammenligning 50 cm, hvorav 30 cm var pukk, så det har vært stadig økende krav til kvalitet på veiene, sier Randen til vegvesen.no.

Alle tre bruene og de fire undergangene for jordbruk/hytteveier skal være ferdig til jul. Veien er planlagt åpnet høsten 2015 og skal redusere reisetiden og øke trafikksikkerheten mellom Orkanger og Vinjeøra. E39 er en del av kyststamveien fra Kristiansand til Trondheim.