Endring i friksjonsforhold, slaps i vegbanen, samt en markant dump i vegdekket mener veivesenet var medvirkende årsaker til ulykken der Frank Robert Fillingsnes Holm omkom ved Våvatnet i januar.

Frank Robert Fillingsnes Holm omkom da varebilen han kjørte på vei fra Hitra mot Trondheim, fikk skrens og kolliderte med en lastebil. Lokalavisa har fått innsyn i Statens vegvesens rapport fra ulykken, som skjedde ved Våvatnet 25.januar. Passasjeren i bilen kom fra ulykken med lettere skader.

Slik beskriver veivesenet hendelsesforløpet.

- En Ford Transit varebil var på veg fra Hitra til Trondheim. Bilen har fått en skrens i en høyre sving ved at bakhjulene har skrenset ut mot venstre. (Over i motgående kjørefelt.) Bilen har vært godt over gul midtlinje da den frontkolliderte med en møtende lastebil. Ulykken skjedde på formiddagen, mandag 25 januar 2016. På ulykkestidspunktet var det dagslys og tåke/dis med dårlig sikt. Vegbanen var delvis dekket med snø og slaps. Føreren av varebilen, mann 37 år, ble drept mens passasjer, mann 35 år, ble lettere skadd. Føreren av lastebilen, mann 39 år, ble ikke fysisk skadd.

Dump medvirket til skrens

Veivesenet mener en kombinasjon av fart, noe dårlig dekk-utrustning på varebilen og endring i friksjonsforhold/ slaps i vegbanen, samt en markant setning(dump) i vegdekket 32 meter før ulykkespunktet, har vært de mest avgjørende årsaksforholdene i denne ulykken.

Veivesenet mener dumpen kan ha bidratt til at bilen fikk skrens.

Stor vektforskjell mellom lastebilen og varebilen samt relativ dårlig kollisjonssikkerhet i

varebilen har bidratt til skadeomfanget på varebilens fører.

Det var 0 til 2 cm slaps på stedet. I følge brøyterapport fra Mesta har brøytebilen passert stedet ca. kl. 06:20 i retning mot Hitra. Det ble ikke utført brøyting før bilen var nærmere Våvatnet. Dette tyder på at sjåføren vurderte føreforholdene som bra på stedet der ulykken skjedde, står det i rapporten.

Begge hadde lav fart

- Bilen har fått en skrens i en høyre sving ved at bakhjulene har skrenset ut mot venstre. (Over i motgående kjørefelt.) Bilen har vært godt over gul midtlinje når den frontkolliderte med en møtende lastebil. Venstre hjørne på varebilen har truffet fronten på lastebilen. Varebilen har en overlapp på nesten 50% av bredden på lastebilens førerhytte i sammenstøtet. Etter sammenstøtet ble varebilen kastet ca. 15 m. tilbake og landet på taket i snøen på høyre side av vegen, sett i kjøreretningen til varebilen. Der ble den liggende. Lastebilen lå plassert helt ut mot autovern på sin høyre side, og berørte dette i kollisjonsøyeblikket med høyre forhjul. Den hadde en hastighet ifølge fartsskriver på ca. 60 km/t like før sammenstøtet, og ca. 40 – 45 km/t i sammenstøtet, står det i rapporten.

Varebilen hadde også en antatt fart på ca. 60 km/t.

Overrasket av is

Oppsummert mener veivesenet at følgende faktorer har hatt stor betydning for at ulykken skjedde.

- Ishinne i hjulspor, og en del slaps og snø mellom sporene. I varebilens kjøreretning var det bart i sporene frem mot ulykkesstedet slik at fører av varebilen kan ha blitt overrasket av at det plutselig var is i hjulsporene der ulykken skjedde. Varebilen hadde slitte men lovlige vinterdekk, med utslitte pigger. Mønsterdybde 3,2 mm til opp mot 5,5 mm. Setning i vegbanen kan ha medvirket til at skrensen startet.

Manglende prioritering og ressurstilgang

Under punktet ”organisatoriske feil” i ulykkesrapporten oppgir veivesenet ”Manglende/mangelfull prioritering eller ressurstilgang for vedlikehold av vegdekket på fylkesvegene”, som en risikofaktor.

Veivesenet foreslå følgende tiltak ved ulykkespunktet.

• Følge opp tiltak for utbedring ev. varsling av setninger og krakeleringer i vegbanen.

• Den strekningen på fv. 714 (fra km. 5,770 til 7,800) som var planlagt reasfaltert i 2015, er planlagt reasfaltert i 2016.

• En skikkelig siktrydding/siktutbedring i kurven vil visualisere kurven bedre, samt å gi sol og vind bedret mulighet for raskere å oppnå bedrede friksjonsforhold i kurven om vinteren.

Frank Robert Fillingsnes Holm mistet livet i trafikkulykken ved Våvatnet i januar 2016.