I perioden 05-15 har det skjedd 286 ulykker på fv.714, med 392 skadde og drepte, på strekningen Frøya-Snillfjord.

Kommunalsjef Dag Robert Bjørshol koordinerer utbygging av fysiske trafikksikkerhetstiltak som berører Hitra kommune.

- Det er et veldig alvorlig ulykkesbilde, i forhold til andre strekninger, mener Dag Robert Bjørshol.

Han mener tre ting må på plass for å redusere antallet ulykker.

Tiltakene må skje hurtig

- For det første må veiene bli bedre. Erfaringsmessig går antallet ulykker drastisk ned når veiene oppgraderes, for eksempel på strekningen Orkdal-Klett. Nå er det opprustning på fv.714, men tiltakene må skje hurtig. Det er for ille at en liten tabbe kan få store konsekvenser, hvis man møter en lastebil, sier Bjørshol.

Trafikken vil øke

For det andre er han bekymret for en fortsatt økning i trafikken, og spesielt tungtransporten.

- Det er et politisk mål å øke lakseoppdrett med fem-gangen innen 2050. Det vil på sikt øke trafikken av tungbiler på veiene. Som kommune har vi gjort tre ting for å trygge trafikken. Vi har gjort 41 fysiske tiltak langs veiene, inkludert flere busslommer og kantstopp. Det andre er utbygging av Jøsnøya og konsentrasjon av marine og maritime aktiviteter der. Det håper vi kan avlaste mye av tungtransporten på Hitra, mener Bjørshol.

Vil ha tungtrafikk i båt

- Det tredje er at vi jobber med sjøverts transport av laks, for å avlaste veinettet, akkurat slik staten ønsker. Ikke bare inn til Orkdal, men hele Norge. Det vil ta en tre-års periode å få en slik rute operativ og bli lønnsom. Nå har vi lagt til rette for at det kan komme i gang, og da mener jeg staten bør gå inn og stimulere en slik oppstart med økonomiske midler. Sentrale politikere er rimelig klar på at de vil ha gods fra vei, til sjø og bane. Vi har hatt møter med samferdselsdepartementet, der vi har sagt at vi ønsker prosjektet inn i Nasjonal transportplan, forteller kommunalsjefen.

928 28 154 lars.otto.eide@hitra-froya.no