"Da takker tørn 1 av for denne gangen. Det ble utseilt 1944 nautiske mil på disse 28 dagene. Det er rekord på RS stasjon Fillan. Vi ønsker tørn 2 lykke til! Vi trengs, tydeligvis."

Med disse ordene takket redningsdykker Kenneth Akseth fra Fjellværsøya av for denne gang etter sin tørn ombord i redningsskøyta "Horn Flyer". Inkludert i denne uheldige rekkevidde-rekorden følger også et svært høyt antall redningsoppdrag denne sommeren. Akseth utdyper til lokalavisa Hitra-Frøya at "Horn Flyer" har utført over 40 oppdrag på denne tørna.

- Og det har vært enda flere henvendelser. Noen har vi løst over telefon, ett oppdrag fikk vi hjelp fra losskøyta til å utføre siden vi selv ikke rakk det, og ett fikk vi hjelp fra en privatperson på Frøya, forteller Akseth.

- Travelt, med andre ord?

- Ja, det har så langt vært en voldsomt travel sommer. Vi har jo kjøre- og hviletid, og har flere dager kjørt opp hele tida vår på lange slep, svarer dykkeren.

RS "Horn Flyer" har bistått under mange grunnstøtinger ved Hitra og Frøya denne sommeren. Foto: Redningsselskapet

Flaksen har reddet flere

Han priser lykken for at det stort sett har gått bra med de involverte i disse hendelsene.

- Det er i flere tilfeller bare flaks at det har gått så bra. "Heldigheta" er at det har vært forholdsvis lite vind; Hadde det vært dårlig vær i oppi dette, kunne mange situasjoner eskalert og det hadde gått langt verre, sier han.

- Har dere noen formening om hvorfor det har vært så mange oppdrag?

- Det er jo mye folk ute nå, men vi spør oss vi også. Helge (Skarpnes, skipper) har vært i gamet i 35 år, han sier han er sjokkert over at det har vært veldig mange grunnstøtinger i år. Mange er rett og slett på grunn av feilnavigeringer så det holder. Noen har kjørt så langt på land at vi undrer oss over sjømannskapet. "Hvordan har du havna helt oppi der?!" , forteller Akseth.

Mangler utstyr til å berge seg sjøl

Mannskapet ombord i "Horn Flyer" reagerer også på at mange båtførere mangler elementært utstyr som dregg og tau, utstyr som er kjekt å ha både i gode dager og hvis uhellet skulle være ute.

Redningsselskapet

- Folk må huske at det tar tid for oss å nå fram også; vi er der ikke på sekundet. Trenden vi ser, er blant annet uvettig kjøring i skodda. Man kjører fort i ukjent farvann og stoler på kartplotteren, uten radar. Det gjør heller ikke vi i utrykning, spesielt ikke når vi vet at det er mye båter i området. Det er et hasardiøst opplegg fra enkelte, vi skjønner ikke at de tør å dra på som de gjør når de ikke til enhver tid vet hvor de befinner seg, sier Akseth.