Da pilegrimsbåten Mathilde passerte Dolm, og la til på Hopsjøen, ventet ordfører Ole Haugen, og handelsmann Parelius (i Tom Skares skikkelse) på kaia. Ombord i hardangerjakta hilste apostelen Jacob, skipper, pilegrimsmannskap og inititaivtaker Eivind Luthen tilbake.

Skipper Cecilie Holm, apostelen Jacob og Eivind Luthen.

Merkevare-lansering

Luthen er leder for Pilegrimsfelleskapet St. Jacob, og har jobbet med pilegrimsturer i over tyve år. I fjor arrangerte de den første pilegrimsturen med seglbåt langs kysten. Da gikk turen fra Stavanger til Selja. I år går turen fra Selja til Trondheim. Ved siden av den historiske betydningen, med middelalderkirka Dolm rett over sundet, handelstedet på Hopsjøen som et viktig stoppested for sjøfarende opp gjennom tiden, har stoppen på Hitra også ett annet formål. En kasse med spekelaks, merket Pilegrimslaks, tas ombord. Ei lakseside er forbeholdt skipperen, og alle pilegrimene ombord får hvert sitt stykke. Men to laksesider skal fraktes til Trondheim, hvor ordfører Rita Ottervik skal få den ene, og biskop Tor Singsaas får den andre. Spekelaksen er produsert i Trondheim, men tatt med til Hopsjøen for å ta denne symbolske reisen som merkevare-lansering.

. Pilegrimslaksen bør ha et fødested, et sted med historie og sjel. Den bør ha et sted i Trøndelag der det bor hyggelige folk som også har et forhold til laks. Hitra er et sånt sted. Den geografiske plasseringen ved kanten av havet og innseglingen til Trondheimsfjorden gjorde Dolm til en naturlig landingsplass i middelalderen, sier Eivind Luthen.

Gir laksen en historie

Han forteller at han er inspirert av historien som er skapt rundt Linieakevitten.

- Linieakevitten smaker mye bedre takket være den spesielle historien. Mat smaker også bedre med en fortelling, tenker jeg. Nå har denne laksen fått en historie, sier Eivind Luthen.

Spekelaks var vanlig å spise i middelalderen, og det er naturlig å tro at de tidlige pilegrimene til Nidaros, enten de kom land- eller sjøveien, spiste laks i løpet av turen sin.

Ordfører Ole Haugen og Tom Skare brukte anledningen til å fortelle pilegrimene litt om Dolm og Dolmsundets tidligere historie, og handelstedet på Hopsjøen sin sentrale posisjon gjennom mange hundre år. Deretter tok skipper Cecilei Holm følget med på en omvisning ombord i hardanger-jakta som også har sin historie.

Har fraktet mye fisk

Jakta ble bygget på Kvinnherad i 1884 og har også fraktet mye fisk tidligere. Som ny gikk "Mathilde" i den tradisjonelle nordlandsfarten med skrei fra Lofoten til Bergen. Jakta har hatt mange eiere opp gjennom tida, og ble på 1940-tallet bygget om til motorbåt. Båten var klar for kondemnering da den nystarta stiftelsen Hardangerjakt tok over i 1984,, og tilbakeførte den som seglfartøy. Jakta eies nå av Hordaland fylkeskommune, og bruker til blant annet museumsturer, leirskole og nå: pilegrimsturer.