Omstrukturering til det verre?

Den 25.10.22 hadde formannskapet i Hitra kommune et møte, der kommunedirektøren la frem forslag til handlings- og økonomiplan 2023-2026. Oppdraget hennes er å kutte 25 millioner i driftskostnader frem mot 2025. I hennes presentasjon av kommende handlings- og økonomiplan kom det frem et forslag om å endre skolestrukturen på Hitra. Forslaget går ut på å flytte 5.-7. trinn fra Barman og Knarrlagsund skole, og samle de til et felles mellomtrinn på Fillan skole.  Rødt Hitra er kritiske til forslaget og argumentene som følger med forslaget.

Argumenter  som er nevnt er (punktene er hentet fra forslag til handlings- og økonomiplan 2023-2026);

  • Plassmangel på de ulike skolene

  • Mangel på kvalifisert undervisningspersonale

  • Dårligere kvalitet på undervisning (pga. mangelfull kompetanse hos lærerne)

  • Høyt sykefravær (og mangel på kvalifisert vikarer)

  • Lite fagmiljø for ansatte

Vi ønsker å ta for oss de ulike argumentene;

  • Plassmangel på skolene er et argument vi ser på som en «halvsannhet». Barman skole ble bygd om ferdigstilt i 2018, der er det ikke mangel på plass eller rom (de har plass til flere elever enn de har i dag). Også Knarrlagsundet skole er dimensjonert for flere elever enn den har i dag.

  • Angående mangel på kvalifisert personale som også er nevnt; verken Barman og Knarrlagsund mangler kvalifiserte lærere. Så hvorfor dette blir brukt som et argument stiller vi oss uforstående til. Ved å fjerne mellomtrinnet vil det bli uaktuelt for mange lærere med 5-10.trinns-utdanning å søke seg dit, kanskje også lærere med 1.-7.trinns utdanning som ønsker å jobbe på en komplett barneskole for å bruke hele sin kompetanse. Så hvordan skal man da gjøre Barman og Knarrlagsund til attraktive steder å jobbe som lærer på? Vi ser også at menn i hovedsak velger 5.-10.trinnsutdanning, og dermed gjør vi de enda vanskeligere å rekruttere menn til grendaskolene ved å fjerne 5.-7. trinn.

  • Dårlig kvalitet på undervisning pga. manglende kvalifisert personale er som nevnt uforstående for oss, da personale på nevnte skoler i dag ikke har denne problematikken, så argumentet faller for eget sverd.

  • Angående sykefravær; sykefravær er en problematikk både på små og større skoler. Ved å gjøre enhetene mindre, vil det naturlig nok føre til færre ansatte, og Barman og Knarrlagsundet vil bli enda mer sårbare ved sykefravær enn de er i dag. Det blir færre kvalifiserte lærere å ta av ved sykefravær, og dermed påtvunget bruk av ukvalifisert personale i undervisning.

  • Å samle skolene på Fillan for å få et større fagmiljø gir jo motsatt effekt for de skolene som blir igjen; En halvering av elevmassen vil i så fall føre til at miljøet rundt elevene og fagmiljøet blir mindre enn det allerede er, og at man på småtrinnet mister ressursen som mellomtrinnet kan være. Å ta vekk kompetente lærere fra grendaskolene og flytte dem til Fillan vil skape et bedre læringsmiljø og fagmiljø for noen, men dårligere for andre.

  • Vi mener at alle argumentene som blir brukt FOR en sammenslåing av mellomtrinnet, også kan brukes MOT en sammenslåing; hvordan skal man møte denne problematikken som beskrives og begrunnes med for små enheter,  når disse skolene blir enda mindre? Hva med de trinnene som blir igjen?

Vi i Rødt Hitra har noen tanker og spørsmål til kommunedirektøren, som vi ønsker svar på

  • Hvorfor menes det at skoletilbudet for elevene vil bedres av å flytte mellomtrinnene til Fillan?

  • Hvorfor vil høyt sykefravær bli bedre av en sammenslåing?

  • Hva er grunnlaget for å si at kvaliteten på undervisningen blir bedre med en sammenslåing?

  • Har dette blitt drøftet med de ansatte som blir påvirket av en endring? Eller med FAU ved de aktuelle skolene?

Vi tror at en sammenslåing av skolene vil ha uante konsekvenser for grendene det gjelder. Å sentralisere skolene på denne måten kan være starten på en nedleggelse av alle nærskolene, og med det en nedbygging av grendene. Vi er for god kvalitet i skolen, vi er for et godt fagmiljø, vi er for kvalifisert personale, og et godt skoletilbud til elevene. Vi kunne også vært for dette forslaget om argumentene hadde medført riktighet, at forslaget ville gjort at kvaliteten på skoletilbudet bedre. Men vi mener at argumentene ikke har hold, at konsekvensene er en forverring av skoletilbudet, og at grunnlaget for forslaget kun er økonomisk motivert, kamuflert i luftige argument om kvalitet. Sist, men ikke minst; vil vi i det hele tatt spare penger på denne løsningen?

Utvalg for skole og oppvekst, Rødt Hitra, Cathrine Lossius.