Trøndelag er et langstrakt fylke, hvor det meste av verdiskapningen skjer i distriktene. Spesielt er laksenæringen viktig både for både Hitra, Frøya og Trøndelag som helhet. Hele 2/3 av Trøndelags eksportinntekter kommer fra laksenæringen, og uten eksportinntekter så er vi dømt til en fremtid i fattigdom.

Næringen klarer seg godt selv, men den er avhengig av forutsigbare rammevilkår og infrastruktur for å transportere varene dit de skal.

Fylkesveiene, som er selve livsnerven i Trøndelag, har blitt nedprioritert av de rødgrønne i en mannsalder. Flere steder i fylket henger veiene knapt sammen slik at både utrykningskjøretøy, skoleskyss og selv Forsvaret nekter å kjøre på dem. Næringslivet er selvfølgelig helt avhengige av at disse veiene er kjørbare hele året.

Det er mange politikere fra rødgrønn side som i valgkampen har snakket om bedre vedlikehold av fylkesveiene, men dette er tomme ord. Senest i juni behandlet fylkestinget rammene for nye drifts- og vedlikeholdskontrakter for fylkesveiene.

Det vil, ifølge fylkesdirektøren, bli en «betydelig nedgang» i den totale aktiviteten i Trøndelag fremover.

FrPs forslag om at vedlikeholdet som et minimum bør holdes på dagens standard, og øke innsatsen på punktvedlikehold, ble nedstemt av de rødgrønne. I stedet ble det lagt inn krav om at minimum 50% av personbilene til entreprenørene skal være «utslippsfrie». Om veiene blir brøytet og vedlikeholdt er tydeligvis underordnet.

Vi mangler ikke penger, men et flertall som har viljen og evnen til å gjøre noe med det. Fremskrittspartiet vil være en klar og tydelig stemme mot lakseskatten, og fortsette innsatsen for å oppgradere og vedlikeholde veinettet. Stem for ei bedre øyrekke, stem FrP.

Godt valg.

Olaf Reppe, ordførerkandidat for Frøya FrP

Tom Skare, ordførerkandidat for Hitra FrP

Lill Harriet Sandaune, fylkesordførerkandidat for Trøndelag FrP