En stor parkeringsplass full av biler fortalte oss at det var flere enn lokalavisas utsendte som hadde tenkt å oppleve gospelkonserten med Havdur, Hitterklang og Sistranda mannskor fredag kveld.

Publikum var i godt humør, og ønsket korene velkommen med applaus, da de kom inn i kirkerommet og sang "Itoli matamba". Et vanskelig navn for frøy- og hitterværinger, men som dirgent Anne Dorthe Øverland hadde lært seg ved å tenke "I toli maten bra". Sangen var like vakker som navnet var vanskelig, og korene var flotte og samstemte.

Trippelkonserten med Havdur, Hitterklang og Sistranda mannskor fikk nesten kirketaket til å lette. Foto: Bjørg Støen

Nydelig "Operator"

Deretter fulgte en sekvens med det største koret, Havdur, hvor vi både fikk flotte framførelser av hele koret, og mange nydelige solistinnslag. Å få høre Elvis-slageren "In the Ghetto" med Roar Espnes var herlig, og det samme var mange av de andre innslagene. Det er mange som skulle vært nevnt, for det var så mange praktfulle stemmer å høre denne kvelden.

Roar Espnes fremføres Elvis sin klassiker "In the Ghetto". Foto: Bjørg Støen

Vi har hørt dem før, og de synger like flott hver eneste gang. I kveld lot vi oss imponere aller mest av Margit Sande Tvedt, som ga alt i "Operator". Det var rett og slett nydelig.

Det største koret, Havdur.

Dirigent og solist

Sistranda mannskor har i likhet med blandakoret Havdur Anne Dorthe som dirigent. Og da koret skulle synge "Sweet Lord" som var arrangert for mannskor og damesolist, måtte dirigenten selv i ilden i første rekke. Det klarte Anne Dorthe Øverland på en strålende måte. For øvrig imponerte Jan Otto Fredagsvik mange i kirka da han var solist på "Go down Moses".

Dirigent Anne Dorthe Øverland og Sistranda mannskor. Foto: Bjørg Støen

Afroamerikanske tilstander

Hitterklang opptrer ikke så ofte på Frøya. I kveld deltok de i Sletta kirke, med sin dirigent Charlotte Stav, og der smalt de bokstavlig til med en sang som handlet om å rekke toget til frihet. Feiende friskt, før de fortsatte med Coldplay sin "Fix you".

Strålende fornøyde dirigenter, Anne Dorthe Øverland og Charlotte Stav. Foto: Bjørg Støen

Men det var da de framførte "Shackles" at de virkelig skapte liv i kirka. Solistene Unni Hattmyr, Roar Celius og Hege Anita Skjærvik sang med en innlevelse som fikk pulsen til å stige blant de frammøtte. Og da resten av koret midtveis i sangen begynte å bølge bak dem, da var det like før det nylagte sedumtaket lettet, og vi følte oss plutselig hensatt blant dansende afroamerikanere i ei fullsatt kirke i USA, i stedet for Sletta kirke omgitt av trauste frøy- og hitterværinger.

Hitterklang smalt til med en sang som handlet om å rekke toget til frihet. Foto: Bjørg Støen.

Velsignet rolige

Vi skal ikke glemme musikerne. De sitter så velsignet (for å bruke et kirkelig uttrykk) rolige i bakgrunnen og gjør jobben sin med glans. De utstråler en trygghet de fortjener å ha, for de behersker virkelig å sette musikk til sangene som skal synges. Denne kvelden var det, som så mange ganger før, Jarl Mosand, "Kisse" Rabben og Bjørn Ervik som sørget for musikalsk følge, sammen med vår ganske ferske, men akk så dyktige organist Anne Grethe Øydna. Disse fire bidro så absolutt til en flott konsertkveld i Sletta kirke.

Musikerne Jarl Mosand, "Kisse" Rabben, Bjørn Ervik og Anne Grethe Øydna satte musikk til sangene som ble sunget i Sletta kirke. Foto: Bjørg Støen