Siste innspurten til Tour de Frøya er i gang, og kanskje det tyngste arbeidet gjenstår. I pinsa skal hullene i veien rundt løypa tettes med asfalt.

- Slik som veien er nå er det uforsvarlig å sykle her, mener Knut Måsøval i Hitra og Frøya sykkelklubb .

Han var en av to fremmøtte fra sykkelklubben som ble med på dugnaden lørdag formiddag. I fjor ble det kjøpt inn fem tonn med asfalt, men i år har arrangørene sett seg nødt til å doble mengden.

- Veien har aldri sett verre ut og den er helt ødelagt etter vinteren, forteller rittleder Bjørn Ivan Espnes.

Rittledelsen var lenge i tvil om det var forsvarlig å gjennomføre sykkelrittet på grunn av veistandarden. Mesta har lovet å tette de største hullene langs løypa, og har kommet godt i gang i området fra Flatvalsvingen og forbi Frøya flyplass.

-Vi skal tette de mindre hullene og langsgående sprekker, forteller varabrannsjef Johan Pettersen som er ansvarlig for sikkerheten.

Rittleder Bjørn Ivan Espnes.

Målet er like bra løype som i fjor

Å gjøre løypa sykkelklar krever mye arbeid og rittledelsen har oppfordret alle som kan til å hjelpe til med asfaltarbeidet.

Særlig har vi henvendt oss til sykkelklubben, men de er det dessverre ikke så godt oppmøte fra, sier Espnes.

Han håper det kommer flere på mandag (andre pinsedag) og tar i et tak. Målet er at løypa skal bli like bra som i fjor.

Det er fire år siden arrangørene så seg nødt til å manuelt utbedre veien selv før rittet. Den verste strekningen er mellom Steinsvatnet og Gurvikdalen, og rittlederen innrømmer at han er spent på hvordan resultatet av asfalteringen blir.

- Det skal egentlig ikke være nødvendig at vi må bøte på en fylkesvei for å få den i god nok stand til et sykkelritt, mener Espnes.

478 påmeldte

Fredag kveld var det 478 påmeldte til Tour de Frøya og Espnes håper at det skal bli minst like mange påmeldte som i fjor. Tour de Frøya holdes arrangeres lørdag 26. mai og i fjor var det rundt 620 påmeldte.

- I år stiller også politiet opp med bemanning og det er vi veldig takknemlige for, sier Espnes.