Knarrlagsundbrua er i dårlig forfatning. Så dårlig forfatning at det ble innført strakstiltak på grunn av bruas dårlige bæreevne i vår. Lokalavisa har spurt Dag Willmann, leder i trafikksikkerhetsutvalget i Hitra kommune, om det legges lokalt press på Fylkeskommunen som eier brua mellom Ulvøya og Fjellværsøya på fylkesvei 364.

- Vi får ikke gjort stort annet enn å mase, svarer Dag Willmann.- Og det har dere gjort?

- Det har gått henvendelser fra politisk nivå i Hitra kommune. Slik jeg skjønner det må det tiltak til på kort sikt. Akkurat ny bru har ikke blitt diskutert så nøye, med prosjektering og anbud kan dette ta årevis.

Vil ha svar

Også Henrik G. Kierulf, nestleder for Høyre på Fylkestinget, har involvert seg i saken. Han forteller lokalavisa at han har oversendt følgende spørsmål til fylkesrådmannen:

  • Hva er status, både med hensyn til dagens begrensninger og eventuell nedklassifisering som Statens vegvensen har varslet?

  • Hvilke konsekvenser vil nedklassifisering få for næringsliv, og er berørte parter involvert i vurderingene av nedklassifisering?

  • Hvilke planer foreligger for å sørge for at brua opprettholder sin bæreevne slik at man kan unngå nedklassifisering og andre begrensninger?

Disse håper Kierulf å få besvart i fylkesutvalget 22. august.

Henrik G. Kierulf, Høyres nestleder på Fylkestinget. (arkivfoto).

Økt produksjon - mindre last

Siden i vår har det kun vært tillatt at ett og ett vogntog kjører over Knarrlagsundbrua av gangen. Fra den 1. oktober har Statens vegvesen uttalt at brua nedklassifiseres. Oppdrettsselskapet Marine Harvest har fått beskjed om at de fra høsten av må redusere den såkalte aksellasten når de kjører over brua, fra ti tonn laks per aksel - til åtte tonn laks per aksel.

Olaf Reppe, fabrikksjef ved Marine Harvest Ulvan, kunne fortelle via lokalavisa Hitra-Frøya i slutten av mars at det vil få alvorlige konsekvenser for dem, årlige millionutgifter i ekstrakostnader, når flere biler må til for å frakte samme mengde laks. Marine Harvest har i tillegg søkt om å øke produksjonen i lakseslakteriet på Ulvan fra 70 000 tonn per år til 100 000 tonn per år. Fylkeskommunen som eier Knarrlagsundbrua har ikke kommet med innvendinger til det.

Økonomi og sikkerhet

Marine Harvest AS har kjøpt tomt på Jøsnøya, men det er fortsatt usikkert om de blir å bygge nytt slakteri der. Lokalavisa spør Willmann om man lokalt "bare" går rundt og håper at Marine Harvest skal etablere seg på Jøsnøya.- Det har vi ikke noe i mot, nei. De har jo tomt der så det hadde vært særdeles gledelig om de valgte å bygge på Jøsnøya. Men uavhengig av hva de blir å gjøre så blir bygningsmassen i Ulvan stående. Vi vet ikke hva som kan komme til å bli der istedenfor.

Leder i trafikksikkerhetsutvalget i Hitra kommune, Dag Willmann. (arkivfoto).

- Marine Harvest har sagt at de ønsker å øke kapasiteten på Ulvan. Så behovet for ei ny eller eventuelt forsterka bru er med andre ord ikke blitt mindre?- Jeg har skjønt det er prekært. Hvis Marine Harvest blir nødt til å kjøre biler som ikke er fullasta over brua, blir det kostende mye penger.

- Hva med sikkerheten? Kan innbyggere og andre som ferdes over Knarrlagsundbrua føle seg trygge på at Statens vegvesen har gjort de riktige vurderingene for brua?- Jeg har ikke noe grunnlag for å betvile det. Vi får bare stolte på de vurderingene som er gjort, sier Dag Willmann.