Svøm deg til den spanske solkysten

Den nasjonale kampanjen har som mål å skape gode mosjonsvaner hos befolkningen og motivere til å bruke svømmehallen som arena for fysisk aktivitet.  Foto: svomlangt.no

Nyheter

For 23. gang inviteres det til deltakelse i den nasjonale svømmekampanjen «Svøm langt». I løpet av årets tre første måneder er målet å svømme seg helt til den spanske solkyst, nærmere bestemt Malaga.

Du deltar i din lokale svømmehall og registerer hvor langt du svømmer i løpet av kampanjeperioden. For å være med i trekningen av små og store premier (hovedpremien er en reise til nettopp Malaga), må du svømme minimumskravet på 10.000, 5.000 eller 2.500 meter. De ulike klassene man kan delta i inkluderer voksen, barn og en egen klasse for dem med funksjonsnedsettelser.



Svømming er en treningsform som passer for alle. Målet med kampanjen er å skape gode mosjonsvaner hos befolkningen og motivere til å bruke svømmehallen som arena for fysisk aktivitet.

Noen av treningsfordelene ved svømming er følgende:

1. Bedre utholdenhet
Skånsom trening av hjerte- og lungefunksjon. Helårstrening uavhengig av vær og føre.

2. Økt muskelstyrke
Bedret blodsirkulasjon og styrke i mange muskelgrupper. Minsker muskelsmerter.

3. Redusere overvekt
Trening øker trivsel og bedrer tarmfunksjonen. Med fornuftig kosthold vil vekten reguleres.

4. Styrker rygg/mage
Treningen er skånsom med liten belastning på ryggen, og beskytter mot ryggsmerter.

5. Belaster ikke ledd
Kan brukes ved opptrening etter skader. Motvirker stivhet i bånd, sener og muskler.