Etter at Hitra kommune hadde regulert ferdig gang- ogsykkelveiene mellom Strand – Børøsundet, Lervågen – Smevika, Barman ogKnarrlagsund, ble det vedtatt at de fire strekningene skulle sendes inn sominnspill til fylkets transportplan med likestilt prioritet.

Men i siste formannskap ble det kjent at Hitrakommune måtte lage en prioritert liste over gang- og sykkelveiene, ellers villede ikke bli behandlet av fylkeskommunen i denne omgang. Og i fylkesrådmannensforslag til prioriteringsliste i transportplanen for 2014-2017 som ble lagtfrem torsdag, er ingen gang- og sykkelveier på Hitra foreslått.

I kommunestyret torsdag ble politikerne nødt tilå velge hvilken strekning de mener er viktigst og som har størst sjanse for åoppnå prioritering hos fylket, med håp om at listen blir med når fylkestingetskal behandle transportplanen 30. oktober.

Rådmannen hadde fremmet innstilling om åprioritere Lervågen – Smevika først, med Selvågen-Knarrlagsund oppvekstsentersom nummer to, og Strand oppvekstsenter som nummer tre.

Strekningen Barman oppvekstsenter hadde rådmannentatt ut av prioriteringslista, på grunn av at kostnadene på 5,8 millionerkroner bør kunne dekkes av ordinære trafikksikkerhetsmidler for Hitra kommune.

Etter kommunestyrets avstemning ble følgendestrekninger vedtatt i prioritert rekkefølge:

Pri. 1:Lervågen – Smevika/Olalia - FV 714

Pri. 2: Strand- Børøysundet deles opp i to prosjekt

a. StrandOppvekstsenter – 50 km sonen inn til Hestvika.

b. Hestvika -Børøysundet

Pri 3: BarmanOppvekstsenter – Barman Gård - FV 714.

Pri 4: KryssetSelvågen – Knarrlagsund oppvekstsenter - FV 342.