Årsaken til at folk var litt skeptisk kan ligge i at åpningsdatoen ble satt fredag den 13. Men for Sylvi Hvitsand ble det en lykkedato. Og det å starte i upløyd mark har vist seg å være liv laga.

- Og vi fikk en pangåpning, minnes Sylvi.

25 år etter er hun fortsatt like blid bak disken. Firmaet har vokst seg større, både i antall kvadratmeter, men også i bredden av tilbudene hun har.

Ungpikedrøm ble realisert

Og sånn kan det gå når en 14 år gammel åttendeklassing blir sendt på arbeidsuke i parfymeriet på Sundt i Trondheim.

- Jeg visste det allerede da. Det var helt fantastisk for en ung jente å stå midt oppe i både kremer og parfyme. Og det var særlig hudpleie jeg ble fascinert av. Da skjønte jeg det; jeg ville ha min egen hudpleiesalong når jeg ble voksen, sier Hvitsand.

Og slik ble det. Men før drømmearbeidsuka kunne virkeliggjøres i drømmejobb; måtte veien legges innom Oslo for utdanning.

- Angrer ikke

- Jeg gikk den franske kosmetolog-skolen i hovedstaden. Da hadde jeg to små gutter på fem og sju år hjemme på Hitra mens jeg pendla frem og tilbake. Det var tøft da, men jeg angrer ikke på det, selv om mammahjertet synes det var forferdelig.

Etter litt leit etter egnede lokaler kunne hun åpne parfymeri og hudpleie i det gamle Fokus-bygget før jul i 1991.

Gradvis flere menn

- Det tok litt tid før folk oppdaget at vi tilbød hudpleie. Ikke så rart, når man tenker tilbake på det. Men etter hvert ble det mer vanlig å benytte seg av slike tilbud. Kunden for 25 år siden kan ikke sammenlignes med den vi ser i dag. Kundene har blitt mer bevisst og tar mer vare på seg selv. Kundene er også mer oppdatert på hvilke produkter og tilbud som finnes, forteller Sylvi.

I løpet av 25 år har det gradvis blitt flere menn blant kundene, kan Sylvi røpe.

- Selv om det absolutter flest kvinner innom her kommer det flere og flere menn som ønsker hudbehandling. Og på fotpleie er det nesten halvt om halvt av kvinnelige og mannlige kunder. Dessuten har vi en ny generasjon mødre som sender tenåringssønnene sine hit med hudproblemer. Slikt skjedde ikke før.

- Bransjen må hegne om fagkompetanse

-Men det er ikke bare kundene som har endret seg over årene. Bransjen har også vært i endring. Det jeg er kritisk til er hvor lett det er for unge jenter å gutter å benytter seg av såkalte ”fillere”, Restylane og Botox. Det er et krav at man må være sykepleier for å sette slik på en kunde. Det er viktig at bransjen hegner om fagkompetanse, og at enkle kurs ikke er nok. Vi får spørsmål fra unge jenter om bruk av Restylane, men vi avviser alle som ikke er voksne, sier Hvitsand med ettertrykk.

- Vidunderlig å flytte hit

Etter ni år i Fokusbygget flyttet hun bedriften til et lokale der hvor Hitra biblioteket ligger i dag. Etter tre år der flyttet hun inn i Hjorten kjøpesenter.

- Vi ble i ti år i kjøpesenteret, men det var egentlig ikke de beste lokalene for oss. Mye støy ga ikke den roen som kundene fortjener under en hudbehandling. Det var vidunderlig da vi kunne flytte inn i de romslige lokalene vi har her i dag, smiler Sylvi.

- Vi har flere planer

Men selv om hun er svært fornøyd med velværehuset hun har bygget legger hun ikke hendene bedagelig bak nakken for å slappe av. Hun har planer.

- Jeg kan røpe at vi har utbyggingsplaner. Og det vil nok bli tydelig i starten av 2017, smiler Sylvi Hvitsand lurt.

Samtidig sender hun en takk til sine kunder.  -Uten våre fantastiske gode kunder, hadde det aldri blitt et 25-årsjubileum, fastslår hun.