Samferdselskomiteen i fylkeskommunen har bestemt seg for å vedlikeholde Knarrlagsundbrua i 15 år for 30 millioner, fremfor å bygge ny bru. Vedlikeholdet skal skje gjennom nytt katodisk anlegg for å hindre at armeringen i brua ruster videre opp.

Uten at noe gjøres med brua er den forventet å vare frem til 2025.

Dyrere enn å bygge ny bru nå

Statens vegvesen hadde utredet to alternativer for ny bru, i tillegg til det vedtatte vedlikeholdsalternativet.

Vegvesenet mente at en ny tofelts- bru på samme sted ville bli bli mest økonomisk gunstig, med en engangsinvestering på 128 millioner inkludert riving av gammelbrua. Med vedlikehold frem til 2055 er kostnadene beregnet til 137 millioner kroner. Det er 20 millioner kroner billigere enn det vil koste å vedlikeholde gammel-brua frem til 2030 og så bygge ny bru.

Ønskelig med ny bru, men mangler penger

Men det hadde ikke fylkeskommunen penger til. Derfor lå det allerede i kortene at vedlikeholdsalternativet var det eneste politikerne så seg råd til.

- Det hadde vært ønskelig å bygge ny bru, men kort sagt har vi en utfordring med at vi har for lite penger til å investere i en ny bru. Det mest sannsynlige alternativet er derfor fortsatt vedlikehold av brua i 15 år. Man kan si at vi bare utsetter problemet, men vedlikehold er i alle fall et alternativ for å ta vare på brua og dens funksjon. Vedlikeholdet vil koste 30 millioner, og er utfordrende nok for oss. Men det vil gi oss mer tid til å se på alternative løsninger etter at bruas levetid er over, sa Karin Bjørkhaug før vedtaket ble gjort. Hun er leder i samferdselskomiteen.