Kommentar signert Bjørn L. Rønningen, redaktør i Hitra-Frøya:

Her i lokalavisa har vi begynt prosessen med å forme hvordan den neste papiravisa og eavisa skal se ut og være oppbygd. De første skissene viser at moderniseringa blir betydelig. Snart er vi klare til å gi dere leserne et tidlig innblikk i designernes og våre tanker, slik at vi deretter kan kna produktet videre fram mot planlagt lansering utpå nyåret.

Til å designe avisa bruker vi Ally og Terry, to jordnære karer i tomannsfirmaet Palmer Watson fra Edinburgh i Skottland. Flere ganger er disse karene blitt kåret til verdens beste avisdesignere. CV-en deres er lang som en novelle, og premiehylla er velfylt av utmerkelser: Før de kom til oss, har Ally og Terry vært hos storheter som danske Politiken, spanske El Pais, franske Le Monde, norske Dagens Næringsliv og nordtrønderske Innherred. Sistnevnte er vår nyutviklede "søsteravis", så jeg kjenner litt til Ally og Terry fra før og er trygg på at sluttresultatet blir både spenstig, fremtidsrettet og helt Hitra-Frøya.

"Why can't small papers have great design," spør Palmer Watson. Nå har de foreslått - og diskutert- de typografiske prinsippene de vil bygge Hitra-Frøya på. Hvordan bør ei nyhets-, sports- eller kulturside normalt være bygd opp? Hvordan skal bilder og titler normalt plasseres i forhold til hverandre? Hvilke farger og andre grafiske elementer skal brukes? Hvilke skrifttyper syns vi passer til å presentere smått og stort fra øyregionen? Nå skal de snart gyve løs på helgesidene, familiesidene (Øyværinger) og førstesidene, og igjen hvordan dette påvirker designet i våre digitale kanaler.

Parallelt står vi som jobber her på Hitra og Frøya midt i tanker og diskusjoner: det ene er utseende, men det viktigste er jo tross alt innholdet. Hva skal vi bygge videre på? Hva nytt kan vi tilføre? (Og evt hva blir lite brukt og kan dermed prioriteres ned?) Og hvordan skal dette plasseres i forhold til hverandre?

I atter parallelt går diskusjonen om publiseringsstrategier; hva skal gå til det frie nettet, hva skal tilbys abonnenter og løssalgskjøpere. Hvordan skal kanalene nett, mobil, papir/eavis og HF+ samspille nå framover?

Redesign av papiravis nå i 2015? Er det ikke kun nettet og mobilen som gjelder?

Vi har og skal fortsatt ha fullt trykk på videreutvikling av vår digitale klar nr.1-posisjon, ja. Men med den store fornyinga av papiravisa ønsker vi også å være tydelige på en sterk tro på lokalavis som redigert pakke, enten den kommer i papir eller som digital kopi (eavisa). Papiravisene har vist seg mer holdbare enn skeptikerne spådde da digital-bølgen kom fossende. Sterk både som nyhetsformidler, samlingspunkt i bygda og som annonseorgan.

Papiret er alltid "online"; det har dekning overalt. Det er lett å bla i, intet kjent format er bedre egnet til å gi et godt overblikk. Og det leses oftere i et modus der leseren er mottakelig for både komplekse saker, mange saker og også annonsene. Papiravisa er fortsatt et sterkt verktøy for vare-flytting for handelsstanden.

Mange aviser diskuterer for tida frekvens i utgivelser. Og papiravisa i morgen er en annerledes sammensatt pakke enn du får i dag. Hitra-Frøya 2020 blir nok heller ikke akkurat den samme som i dag.

Men å sette sammen et redigert utvalg av det viktige og "uviktige" som har skjedd i øyregionen, eller andre ting som vi og leserne mener en øyværing bør være klar over, det blir ikke mindre viktig. Heller tvert imot.

Vi ser det med oss selv her på mediehuset også; medieverden er blitt så kompleks og hektisk at ingen makter å få med seg alt. Selv våre egne lokalnyheter på nett flakser så hurtig forbi at det ikke alltid er at vi husker eller får med oss at vi selv har hatt saken.

Her kommer de redigerte, sammenstilte avis-sidene til sin rett. Mange vil fortsatt ha dem på papir, stadig flere vil ha dem digitalt som eavis. Men felles for alle er at dere fortjener great design.

Bjørn L. Rønningen, redaktør i Hitra-Frøya