Mandag ble det kjent at hurtigbåt-anløpet til Sandstad i verste fall kan bli kuttet for å styrke tilbudet til Ørlandet.

Det går fram av fylkesrådmannens saksutredning for Komite for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Ett av fylkesrådmannens forslag er å sette inn tilgjengelige båter på nettopp denne strekningen, mens båttilbudet til/fra Hitra/Frøya og videre til/fra Kristiansund blir redusert, i verste fall kuttes helt ut.

Komiteleder Stig Klomsten (Ap) sier de er nødt til å gi rådmannen vide fullmakter.

- Hva mener du om fylkesrådmannens innstilling?

- Hele bakteppet for innstillinger er at fylkeskommunen har forpliktet seg til å sørge for god nok kollektivtrafikk i forbindelse med utbyggingen av kampflybasen på Ørlandet. Men kapasiteten på Kystekspressen på strekningen Trondheim-Ørland er i ferd med å bli sprengt. Samtidig er budsjettrammene våre låst. Vi vil finpusse rådmannens innstilling, men nå møter oss i morgen(onsdag), så vil vi gi fullmakt til å se på alle ulike muligheter, for å kunne gi den mest kosteffektive og beste fremtidsløsningen, som vil underbygge fylkeskommunens mål om et større bo- og arbeidsmarked, også i Øyregionen, sier Klomsten.

- Er det et alternativ å kutte ut Kysteekspressen til Sandstad?

- Først er vi nødt til å få til en god dialog med både ordførere på Frøya og Hitra, nærliggende kommuner, næringslivet og Møre- og Romsdal fylkeskommune, som allerede er kontaktet i rimelig tid i forkant av denne saken. Det finnes flere muligheter som kan være aktuelle. Jeg kan gjerne si at så langt, virker det enkleste og rimeligste alternativet å være busstilbud mellom Ørlandet og Trondheim. Det vil også være en politisk enkel sak i forhold til Øyregionen og Møre. Men jeg er usikker på om Torhild Aarbergsbotten(H) og ordføreren på Ørlandet blir like glade for det, sier Klomsten.

Aarbergsbotten kommenterte mandag fylkesrådmannens innstilling slik:

Men rådmannen vil få lov av politikerne til å vurdere en nedleggelse av Kystekspressen anløp til Sandstad, i verste fall.

- Det vil være direkte uansvarlig av oss å ikke vurdere alle mulige løsninger, i den situasjonen vi er i. Rådmannen må vurdere alle typer kollektivløsninger på de aksene det er snakk om, for å løse utfordringen med transport til Brekstad, innenfor de gitte økonomiske rammer. Da vil det være aktuelt å vurdere om det er riktig å omdisponere kapasitet på Kystekspressens rute, når vi vet at det er fulle båter til Brekstad, mens det videre til Sandstad kan være bare 5-6 passasjerer. Kanskje kan andre typer kollektivtilbud være mer kostnadseffektivt.

- Hva kan de ulike alternativene være?

- Det kan være alt fra å kjøpe eller leie inn flere hurtigbåter som skal gå eksklusivt til Ørlandet. Eller la det skure og gå. Eller sette opp ekstra bussavganger. Men det siste vil sikkert bli oppfattet som et dårlig tilbud, og kanskje et løftebrudd i forhold til vår forpliktelse om å sørge for god nok kollektivtrafikk, sier Klomsten.

Bør utnytte situasjonen

Personlig mener Klomsten at en omdisponering av dagens båter er den beste løsningen.

- Jeg ser det ikke som aktuelt med nye båter, men en omdisponering av dagens materiell i samråd med Møre. Jeg mener også at man burde utnytte denne situasjonen til å utrede en helhetlig strategi for kollektivtrafikk for Øyregionen, som et grunnlag for å kunne bli en tydelig prioritert arbeids og bo-region i neste innspill til nasjonal transportplan. Slik vi har vedtatt for Fosen. Det ønsker jeg politisk ledelse, næringsliv og befolkningen i Øyregionen velkommen til, sier Klomsten.

Saken skal etter planen behandles av fylkestinget den 16.desember.