Årets mest omtalte bil - Tesla Model S - har vært på visningstur i øyregionen de siste par dagene. Mangt et blikk er blitt kastet etter den røde el-sportsbilen, og en god del øyværinger har også fått prøvekjørt med utgangspunkt i Fillan og Sistranda.

Lokalavisa tok også plass i baksetet på el-bilen og fikk en prøvetur. Tesla er to tonn, har syv seter og 85 KW med ren og skjær kjøreglede. Og da sjåføren tråkker gassen i bunn må lokalavisa holde godt i kamera for ikke å miste grepet om intervjuet.

- Den akselererer noe helt vanvittig, sier selger Christer Brandvik og smiler bredt mens sjåføren strammer grepet litt hardere rundt rattstammen.

Lar jungeltelegrafen gå

Det hviler en litt hemmelighetsfull stemning inne i den røde sportsbilen, mens det justerbare understellet tar oss lett gjennom en svingete Barmanfjord. For Tesla er et merke som gjerne reklamerer mindre og lar jungeltelegrafen gå. Slik skapes mytene og spenningen, forteller salgssjef Brandvik.

- Tesla har en filosofi om å holde en lav profil, og det prøver vi å holde. Det ser ut til å fungere godt, for vi selger biler som bare det, sier Brandvik og taster kommandoer inni panelet mellom setene. Det er nesten litt science fiction over det hele.

Men intet hengerfeste

Hodet kverner og det må da være en eller annen ulempe med å kjøre en slik, tenkes det intenst fra baksetet.

- Den har ikke hengerfeste, kommer det brått fra baksetet. Det blir stille i bilen, men ikke lenge.

- Tesla legger seg på en profil der de ikke vil  ha noe hengerfeste. Men naboen din har sikkert bil med hengerfeste, og har du først en Tesla byttelåner naboen helt sikkert bil. Gjerne ei hel helg, ler Christer Brandvik før nysjerrige tilskuere kaprer selgerens oppmerksomhet.