Tore Knut Meland vinket oss inn til Hopsjøbryggas rustikke idyll. Han fortalte at om Hopsjøstiftelsen gikk med overskudd, skulle oppbygging av den gamle skjenkestua være første prioritet.

Nattseilernes Steinar Fillingsnes fortalte at trebåtforeningen ble etablert fordi Tor Bugten ikke taklet synet av de såkalte «Tupperware-båtene».

Ved Dolmsundet Marina har solid markedsføring mot Russland gitt avkastning for ekteparet Hermanstad. Fisketuristene kom i fleng, og gjengangerne hadde funnet Hitra hele veien fra Ural-fjellene.

Vi fikk flottet oss med en bedre breiflabbmiddag i Børøsundet. Daglig leder ved marinaen, Harald Berget, ønsket flere aktiviteter rundt restauranten. Selv skulle han stille med hiphop-gourmet i løpe av august.

Otto Åberg solet seg i glansen fra sine veteranbiler. Med duvende kjørefølelse, og sine orginale deler, var Dodgen fra 1959 Ottos amerikanske eventyr.

Før vi forlot Børøsundet måtte vi sjekke ut det mystiske drivhuset på flytekaia. Det viste seg å inneholde fire tyske fiskesløyere som elsket Hitra-fiske over alt. Nest etter Whisky.

Øypatruljens dag to bestod av et godt knippe folk, med historier om smått og stort. En tåkevegg i Dolmsundet stoppet oss kun midlertidig. Heldigvis ble en solbrent kamera-Kim det nærmeste vi kom skjær i sjøen denne dagen.

Onsdag ligger vi til kai ved Gammel-Fillan, før vi sikter oss inn mot Knarrlagsundet. Mot slutten av dagen vil skjærgårdsjeepen fortøyes ved Hamarvika.

RESULTATET AV DAGENS MØTER MED ØYVÆRINGER KAN DERE LESE MER OM I PAPIRAVISA I UKENE FRAMOVER.