Samferdselsministeren reiser tilbake til Stortinget med et inntrykk av et lokalsamfunn i sterk utvikling med store utfordringer gjeldene vei og infrastruktur etter å ha besøkt Hitra og Frøya.

”Gullkortet” som mange har etterspurt kunne han derimot ikke love å dra, men lover å ta med seg inntrykkene fra besøket videre.

- Jeg er veldig bevisst på at jeg ikke har med meg penger når  jeg reiser rundt. Men jeg samler problemer for å se hvordan vi skal kunne løse dem. Vi må øke bevilgningene og jeg er veldig opptatt av at det skal komme gode lokale løsninger og ikke stykke det opp slik at det ikke blir helhetlig. Det har vært et vedvarende forfall på det norske veinettet i 30 år, så vedlikeholdet er også veldig viktig i å bevilge mer til, sa Solvik-Olsen. Samferdselsministeren fikk kjøre Lakseveien, møte lokalt næringsliv og høre hva slags utfordring gjeldende samferdsel folk på Hitra og Frøya sliter med.

Utbyggingen av Hitra kysthavn, Lakseveien, Dolmsundbrua, Frøya transportsentral og Nesset grendalag var lagt inn som stoppesteder, og ministeren fikk med seg innspill fra mange på dagens besøk.

Til og med veitansportøren ønsker seg båt

- Jeg lever av veien, men jeg håper for Guds skyld at båtene kommer, for å ta unna noe, for ellers kommer veiene til å kollapse, sa Stig Sæther i Frøya transportservice.

Dette var noe samferdselsministeren var veldig opptatt av og ville gjerne høre mer om mulighetene for å få noe av laksen som i dag fraktes i bil til vanntransport.

- Vi må få vekk noen trailere fra veiene og skal få lagt opp en strategi for å gjøre havnene mer rusta for dette. Får vi noe på kjøl betyr det noe for vedlikeholdet på veiene og ikke minst for trafikksikkerheten, sa han.

- Tungtrafikken har vokst med 40 % på noen få år, veksten skjer mye raskere enn sentrale politikere har fått med seg, nå må noen slutte å sove i timen. Det haster litt med en plan for framtida, sa leder i Hitra Frp Tom Skare.

- Lei av laks

Det ble også spøkt rundt bordet på Frøya transportsenter hvor mye laks øyværingene måtte spise om Hitratunnellen skulle bli stengt ei stund når bare Salmar produserer 80.000 lakseporsjoner i døgnet.

- Vi skal bli lei av laks om vi ikke får ut laksen, lo Tom Skare.

- Ja da vokser det vel spole på oss, smilte Hallgeir Bremnes.

Men begge påpekte alvoret i dette, og hvor viktig det er å ha en sikkerhetsventil om noe skulle skje.

Økt kontroll av utenlandske

- Det er jo en katastrofe som ingen skjønner konsekvensene av om noe skulle skje i Hitratunnellen. Tenkt om den skulle blitt stengt i to måneder, dette skjønner vi ikke alvoret av før det skjer. 120 trailere går ut fra øyregionen i døgnet, det er enorme verdier for de som driver med dette, og ikke bare dem, men alle som lever av denne næringa rundt dem også, sa Stig Sæther i Frøya transportservice.

Solvik-Olsen nikket alvorlig og rista på hodet når han skjønte hva dette kan bety. Han lyttet interessert til planene om fergeforbindelse til Møre og Fosen og mer båttransport.

Ministeren hadde også spørsmål om hvordan fordelingen var av lokale, nasjonale og internasjonale aktører som frakter laksen fra Hitra og Frøya.

- Vi har økt kontrollen av vogntog, vi ser på noen form for bergingsgaranti når utenlandske vogntog krysser grensa. Det må være like vilkår.

Tilbake til riksvei

- Jeg  vet at mange oppfatter FV 714 som en vei av nasjonal betydning og vi skal ta en runde på om noen veier i Norge bør tas tilbake fra Fylkesveier til Riksveier. Vi skal se på om noen er plassert feil, og da vet jeg at  Lakseveien og FV 17 er av de som kommer igjen hver gang vi snakker om dette.

Hva betyr det når budsjettbehandlingen starter at du har vært rundt å fått sett det aktuelle stedet når midlene skal fordeles i forhold til om du ikke har det?

- Det er klart jeg har det i tankene. Jeg er veldig glad for at vi har lokale folk i Frp i fylket som også sier dette er et veldig viktig prosjekt å prioritere. Og når jeg hører hva slags verdiskapning som er her og hva dette betyr for næringslivet her ute, er det jo noe som gjør veldig inntrykk. Det er jo helt fantastiske dimensjoner det er snakk om.  Det sitter mye sterkere igjen om jeg har vært et sted enn om jeg bare har lest om problemene, sier samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen.