Han viser til at flere byggefelt ved Sandstad er satt på vent, på grunn av veivesenets krav om gang- og sykkelvei. Samtidig er det mange plasser et sterkt ønske fra befolkning og kommunen om å få gang- og sykkelvei flere steder på Hitra.

Fylkeskommunen skal egentlig betale for gang- og sykkelveiene, men nekter å gjøre det så lenge de ikke har prioritert det. Og verken fylkeskommunen eller kommunen har penger.

- Kan bli mye billigere

Men etter flere runder med veivesenet har det nå kommet frem at det finnes en enklere løsning.

- Det er mange som er opptatt av gang-sykkelveier, der trafikken er stor på Hitra. Likedan er det problemer med å få avkjørsler for nye byggefelt før gang-sykkelveier er på plass. Jeg har vært i kontakt med veivesenet, som kommer med forslag som er mye enklere og kan bli mye billigere å bygge enn de allerede ferdig regulert strekk, som har mere omfattende utførelse og større kostnader, skriver Ervik.

Fortau kan være nok

Marthe Fjellheim i Statens vegvesen, skriver til Ervik at kravet ikke nødvendigvis trenger å være gang-og sykkelvei.

- Det Statens vegvesen ønsker, er at det bygges er _trafikksikkert tilbud_ til myke trafikanter. Det trenger i og for seg ikke være en g/s-veg, det kan også være et fortau. Kostnadsmessig er det ikke nødvendigvis rimeligere med fortau, men det er mindre krevende med tanke på areal. Standard bredde på g/s-veg er 3 meter + 3 meter buffer, mens minimumsbredde på fortau er 2 meter, + kantsteinssone. En fortausbredde på 2,5 meter dekker minstekravet til ferdselsareal og kantsteinssone, og muliggjør maskinell rydding av fortauet, skriver Fjellheim.

Vil diskutere omregulering

Ervik tok saken opp i siste formannskapsmøte.

I følge protokollen ble det diskutert om kommunen bør omarbeide reguleringsplanene for å kunne ta i bruk rimeligere løsninger.

- Vi har i dag to regulerte gang-sykkelveistrekk mellom Lervågen –Skaget, og Strand –Hestvika, som er oppdelt i to prosjekt. Men det er også videre behov for å få regulering Badstuvik -Sandstad med gang-sykkelvei, i følge Ervik.

Ordfører Ole Haugen ba Dag Willmann som leder i Teknisk komite ta opp saken i komiteen, og om å utfordre fylkeskommunen og vegvesenet på temaet. Og samtidig ta opp avkjørselspolitikk, hastighetsbegrensninger som også setter begrensninger for boligbygging.