- Vi kommer til bruke litt ekstra tid inn mot Ulvan fordi det er ganske trangt og vi vil jo ikke at nybåten skal ta skade. Det kan bli dyrt.

Skipper Arnold Steinvik smilte da lokalavisa i høst ringte for å avtale et intervju. Det var rett før Frøy rederis nye brønnbåt "Gåsø Freyja" ankom Marine Harvests fabrikk på Hitra. Han førte et toppmoderne fartøy til rundt 300 millioner kroner.

Førstkommende lørdag skal "Gåsø Freyja" ligge side om sidemed  søsterskipet "Gåsø Jarl" på Siholmen, hvor det blir stor festivitas, båtdåp og åpen dag.

Investeringer på nivå med Innovamar

Frøy Rederi fikk levert en tilsvarende brønnbåt "Gåsø Jarl" i mars i fjor. Med de to nye brønnbåtene til over 600 millioner kroner er Frøy rederies og Helge Gåsøs investeringer på nivå med prisen på de nye laksefabrikkene "Innovamar" og Lerøy Midts nye fabrikk på Jøsnøya.

Lokalavisas journalist en omvisning i "Gåsø Freyja" rett etter den aller første turen med fisk ombord. "Gåsø Freyja” ble hentet fra Fiskerstand verft i Sula kommune denne lørdagen. Deretter gikk ferden via Kristiansund og rett til Smøla for å hente fisk. Søndag ettermiddag gikk de fra Smøla og ankom laksefabrikken på Ulvøya tre og en halv time senere.

- Vi hadde en fin tur oppover, alt fungerte som det skulle. Dagens last er på 175 tonn. Fullastet har vi en kapasitet på 500 tonn, fortalte styrmann Stian Sørgård

Et toppmoderne fartøy

Denne prøveturen er en innkjøring av både båt og mannskap. Noen av mannskapet har allerede god erfaring med tilsvarende båter av samme design, men i mindre format. Brønnbåten kan håndtere slaktefisk samt gjøre lusebehandling med både ferskvann og varmt vann.

- Det som er unikt med Gåsø Freyja er at den også er rigget til å kunne ta ut rensefisken som sorteres ut i egne tanker og kan brukes om igjen, legger Sørgård til.

Renhold er også en vesentlig del av brønnbåten.

- Siden det er mat vi håndterer følger vi strenge krav. Lasterommet på båten skal være like ren som en tallerken. For å forhindre sykdomssmitte slipper ikke brønnbåten ut annet enn renset vann.

Lagt vekt på høy standard

Stian viser stolt fram båtens mange fasiliteter fordelt på fire ulike dekk, blant annet et flott spise- og oppholdsrom og ti romslige lugarer. Brønnbåten holder en høy standard, her er det tydelig lagt stor vekt på at mannskapet skal ha det godt ombord.

-  For oss sjøfolk finnes det ikke en bedre arbeidsplass enn dette, smiler Arnold Steinsvik før styrmann Rolf Taknes tilføyer: - En flott arbeidsplass med gode kollegaer og et fint andre hjem hvor absolutt alt er flunkende nytt. Vi gleder oss til å ta bruk den nye brønnbåten videre.

- En stor dag for oss

Oppe på broen står en svært stolt eier og følger med på at laksen losses i fra brønnbåten og over i ventemærene på Ulvøya. Helge Gåsø har tatt turen utover for å ta sin nye storinvestering til over 300 millioner kroner i nærmere øyesyn.

- Dette er en stor dag for oss. Å få levert en brønnbåt som har det aller siste å oppdrive innen bransjen.

Gåsø legger til at det også er av stor betydning at Marine Harvest Midt har valgt å engasjere det lokale Frøyarederiet.

- Det gjør oss ærbødig og stolt. Kontrakten med Marine Harvest sørger for at det skapes arbeidsplasser og legges igjen midler lokalt så det bør Marine Harvest få honnør for, sier Gåsø.

Konsernet "Frøya gruppen" består i tillegg av Frøy Akvaservice AS, Frøy Akvaressurs AS og Frøya Vest AS. De har i alt 50 båter i ulike størrelser og 330 ansatte.

Tidlig i fjor skrev lokalavisa Hitra-Frøya om at Helge Gåsø gjennom året skulle ansette hele 80 personer. Denne målsettinga er straks oppnådd, ifølge rederen. Av de til sammen fjorten ansatte på "Gåsø Freyja" er fire fra øyregionen.

- Stor nok å manøvrere

"Gåsø Freyja" er 84, 6 meter lang og 16 meter bred, og har et lasterom med kapasitet på 3200 kubikk. Men dette er faktisk ikke den aller største brønnbåten som finnes her til lands.

- Det finnes brønnbåter med kapasitet på 4500 kubikk, og det er større under bygging akkurat nå. Men "Gåsø Freyja" er mer en stor nok å skulle manøvrere inn til merdene på Ulvan, smiler skipper Steinsvik.