Fra tirsdag 3. april innførte Atb en vår (og høst)rute for øyrekka. Denne skal i første omgang gjelde ut mai, fram til sommerrutene trer i kraft. Nå er det ikke mulig å kunne reise med bil fra Sula før klokka 11:15 på formiddagen. Denne ferga er ikke på Dyrøya før klokka 13:10.

- Hele dette rutetilbudet er en skandale. Og for Sula Rorbuer er det katastrofalt. Jeg har brukt 46 millioner på å bygge opp dette. Nå kan jeg stå her uten kunder, sier eier Odd Larsen.

Odd Larsen

Han forklarer at stordelen av fisketuristene som kommer til Sula er tyskere som når de skal heim, er avhengige av å reise på morgenen for å rekke ferge fra Oslo til Tyskland. Med den nye ruta må de beregne ett ekstra reisedøgn, og Larsen er redd dette betyr at gjestene nå velger bort Sula.

- Visket ut - uten forvarsel

Edvin Paulsen er Sulas representant i Frøya trafikkråd. Han forteller om prosessen som ble kjørt opp mot Atb for å sikre en morgenavgang. På vinter har det nå vært en avgang med "Frøyaferja" i halv nitida, mens det i sommerruta har vært løst ved at Vetlefjord, som anløper Sula havn for persontrafikk, også har hatt en stopp på Lomsøya for å ta med biler.

- Vi jobba mye med dette, fordi det var lagt opp til ruter som gjorde det umulig å drive med noe på Sula. Så fikk vi lagt inn dette i fjor. Men nå er det bare visket ut, helt uten forvarsel, sier Edvin Paulsen.

- Ikke tilpasset befolkningen

Han skjønner ikke hvorfor plutselig skal innføres ei mellomrute som skal gjelde to måneder på våren og to på høsten.

- Vi trenger forutsigbarhet. Hvorfor de lager ei mellomrute som bare skal gjelde fram til sommerruta kommer, skjønner jeg ingenting av, sier Paulsen.

- Vi har nok anløp totalt, men rutene er ikke tilpassa befolkningen, verken privatpersoner eller næringsliv, sier Odd Larsen.

Ingvald Olsen fra Sula grendalag påpeker at det er flere ting ved rutene som er ufornuftig og lite effektivt.

- Nå er det slik at ferga ligger i Mausund en hel time på morgenen. Denne tida kunne vært brukt til å kjøre om Sula og ta med biler herfra, påpeker han.

- Berører alle som driver med noe

Tove Cecilie Fasting driver Terna brygge, og har i tillegg utleie av fyrvokterboligen. Hun flyttet til Sula for litt over tre år siden.

- Det ironiske er at man for hvert år får det enklere med å reise mellom Trondheim og fast-Frøya, men det stopper der. Fra Dyrøya og utover blir det stadig vanskeligere. Jeg ble sjokkert da jeg så de nye rutene. Skal man ha bosetning her ute, så må man kunne drive næring. Og da er man avhengig av fergetilbudet. For Odd Larsen og Sula Rorbuer er dette spesielt ille, men det berører alle som driver med noe her ute, sier Fasting.

Tove Cecilie Fasting driver Terna pub, og fortviler over at rutetilbudet blir dårligere.

Påstår at tilbudet er uendret

Harald Storrønning er direktør for rutetilbud i Atb. På spørsmål om hvorfor det er innført en mellomrute for to måneder på våren, svarer han slik:

- Tredelt ruteplan ble innført i 2014 for å bøte på en stram økonomi og har blitt beholdt, da man etter hvert har fått en ruteplan som AtB mener dekker øyrekkens behov og som kommunen har akseptert. (...) Rutetilbudet er tilpasset etterspørsel og økonomiske rammer og er tredelt. Høst-/vinter, utvidet sommer og sommertilbudet til Halten. For perioden utvidet sommersesong som startet nå 03.04 til til 02.10 er både skole, arbeid, og særlig krabbesesongen ivaretatt. Rutetilbudet er tilpasset etterspørsel og økonomiske rammer og er tredelt. Høst-/vinter, utvidet sommer og sommertilbudet til Halten. For perioden utvidet sommersesong som startet nå 03.04 til til 02.10 er både skole, arbeid, og særlig krabbesesongen ivaretatt. Tilbudet er uendret fra 2017.

- På sommerruta i fjor gikk Vetlefjord innom Lomsøya og tok med biler fra Sula på morgenturen. Det gjør den ikke med den nye ruta, så ruta er endret...

- Det er riktig at vi anløp med Vetlefjord i 2017, men (...) det er ingen ferge og anbefales ikke. Erfaringen fra i fjor med at tilbudet inkludert Bogøy, Lomsøya og Sula indre innebar at reisende fra Bogøy måtte av på Lomsøya - risikerte å ikke få bli med når båten returnerte til fastlandet etter å ha betjent Sula indre (biler fra Sula stod da lengre frem i køen). Ordningen ble derfor ikke anbefalt i år, svarer Storrønning i en epost til Hitra-Frøya.

Lokalavisa har sendt en oppfølgings-mail til Storrønning hvor vi stiller spørsmål ved dette siste svaret. Vetlefjord går som (kombi)ferge, men tar normalt ikke biler til og fra Bogøya, som ikke har fergeleie. Det er derfor vanskelig å forså at vanskeligheter for "bilister" fra Bogøya skal være forklaring på at et anløp på Sula tas bort.

Vi har ikke mottatt noe svar fra Storrønning på dette innen deadline for papiravisa.

Vetlefjord går innom Sula havn om morgenen, men med den nye ruta vil den ikke ta opp biler fra Sula ved å gå innom fergeleiet på Lomsøya.

951 64 597 Trond.Hammervik@hitra-froya.no