I mars vedtok Frøya kommunestyre å starte en prosess for å kjøpe inn utrangerte ambulansebiler, såkalte «hvite biler», en slags light-versjon av ambulanse som skal brukes til å transportere folk som trenger akutt transport til sykehus. Det ble satt av 795.000 kroner til innkjøpet.

Før sommeren var det en orientering i hovedutvalg for drift, der gruppen som skal forhandle med Frøya øyråd om drift og vedlikehold av bilene orienterte. Arbeidsgruppen består av kommuneoverlege Ingrid Kristiansen, Kristin Furunes Strømskag(H) fra opposisjonen og Kristin Reppe Storø(Ap) fra posisjonen.

Samarbeidsavtale

Håvard Holthe Os, leder i Frøya Øyråd mener det er kommet frem til en god løsning.

- Det var laget et utkast til samarbeidsavtale mellom grendalagene på Sula og Mausund, Frøya kommune og St.Olavs. For Mausund grendalag sin del signaliserte vi at vi kunne signere på avtalen slik den forelå, mens det kunne bli vanskelig for Sula grendalag å bemanne bilene på det tidspunkt. I korte trekk går avtalen ut på at grendelagene står for en slags bemanning av bilene og vedlikehold og at vedlikeholdskostnadene blir refundert i ettertid. Det blir ikke direkte en vaktordning, men at vi har en liste med folk som AMK kan kontakte hvis det trengs transport. Alt dette skjer på frivillig basis. Som en motytelse skal kommunen og St.Olav stå for en årlig opplæring i bruk av bilen og utstyret, sier Holte Os.

Men han er skuffet over at politikerne i møtet var skeptiske til at Frøya kommune skal eie og drifte bilene.

- Da avtalene var klare kom det frem at det var skepsis fra politisk side til at kommunen skal stå som eier av bilene og ta på seg oppgaver som egentlig tilhører et annet forvaltningsledd. Som øyrådsleder har jeg presisert at det er et hull i beredskapen og derfor er det ikke slik at man overtar oppgaver, fordi det er ny tjeneste. Jeg tenker at dette også blir en styrking av beredskapen for brann, fordi disse bilene skal utstyres med krok slik at de kan trekke tilhengeren med brannslukningsutstyr. I dag er man prisgitt at man klarer å rekvirere en bil med hengerfeste hvis man skal rykke ut til brann. Det er gjort et estimat på at driftsutgiftene på bilene blir 15.000 kroner. Da drifter og vedlikeholder grendelagene bilene, uten å ta seg betalt for det. Sett i forhold til det beredskapshullet som da blir tettet, så er dette minimale kostnader for kommunen, mener Holte Os.

Ønsker ikke at kommunen skal betale

Kristin Reppe Storø er leder i hovedutvalg for drift og med i arbeidsgruppen for de «hvite bilene» for posisjonen. Hun forklarer grunnen til den politiske skepsisen.

- Det har sammenheng med at mer og mer dyttes over til kommunene og at statens ansvar flyter ut i forhold til distriktkommunene. I utgangspunktet er det veldig positivt at det blir hvite biler. Men så begynte jeg å sjekke litt i forhold til andre små øyer som har hvite biler. På for eksempel Røst har kommunen ingenting med ordningen å gjøre. Det er private som drifter bilene, og det er helseforetaket som betaler for driften og som eier bilene og sørger for garasje osv. Grunnen til at vi i hovedutvalget reagerer er at det flyttes mye ansvar og økonomisk ansvar over på kommunen, sier hun.

- Hvem er det som har sagt at kommunen skal betale for innkjøp av bilene?

- Det er fremforhandlet av en arbeidsgruppe i kommunen og helseforetaket.

- Sitter ikke du også i den gruppa.

- Nei, vi har ikke vært politisk representert i den gruppa i det siste. Men det er klart at det er ikke enkelt å forhandle med helseforetaket.Hun har hatt møte med Helfo og helseforetaket, der det ble stilt flere spørsmål.

- Hvilken lov skal de frivillige som skal kjøre bilene jobbe etter? Er det helseloven eller er det noe annet? Hva hvis noe uheldig skjer med den som transporteres? Vi stilte flere kritiske spørsmål som vi ennå ikke har fått noen svar på . Slike ting vil vi har svar på før saken kommer opp til politisk behandling, sier Reppe Storø.

Kristin Furunes Strømskag er helt enig med Reppe Storø.

- Dette er ennå ikke behandlet som en politisk sak. Men vi har hatt en orientering om saken, og de politiske signalene går på en skepsis til at kommunen i stadig større grad tar over ansvar som egentlig er helseforetaket sitt ansvar. Vi ser jo på dette i et større bilde; politiet flyttes bort fra Frøya, brannvesenet får mer og mer ansvar for helseoppdrag. Vi føler at det statlige ansvaret i større grad overføres til kommunen. Vi er kjempeglade for at innbyggerne får et bedre tilbud, og dette er ikke en diskusjon om store eller små penger, men heller en prinsipiell diskusjon rundt hvilke ansvarsområder Frøya kommune skal ta over fra Staten og betale for. Vi ser at det andre steder i landet eksisterer lignende tilbud, der helseforetaket er eiere av bilene.

- Vi har også stilt spørsmål til rollen til de som skal drifte de hvite bilene? Er de ansatte, eller er de frivillige? Enn hvis det skjer noe? Hvem har ansvaret da? Det er slike spørsmål vi vil ha på plass før vi tar det opp til politisk behandling.

Lokalavisa har ikke lykkes å få en uttalelse fra Ingrid Kristiansen og Kristin Reppe Storø før avisa gikk i trykken.

928 28 154 lars.otto.eide@hitra-froya.no