I 2016 hadde Canal Digital en kampanje på Frøya for å selge fiber-bredbånd til kunder i området rundt Dyrvik. Men det har tatt langt lenger tid enn de ble forespeilet.

- De var her våren 2016, og vi ble lovet fiber på høsten. Men vi har fått flere beskjeder om det har kommet uforutsette ting i veien, sa Madsvåg da lokalavisa snakket med han fredag forrige uke

— Jeg tegnet tre abonnement og har ennå ikke fått fiber. Det er det som vi på godt norsk kaller «å lyge fullt folk», som snakker på vegne av flere i området.

Han forteller at han har sett at fiberkabelen ble gravd ned frem til Dyrvik, mens fiberkabelen videre derfra og til Madsvågen og Nesset ble hengt opp i strømstolper tilhørende Trønderenergi.

- Kablene ble hengt opp i hytt og pine. Enkelte plasser subbet de nesten i bakken. En av naboene fikk en kabel i frontlesseren da han kjørte mellom to strømstolper. Den kabelen er ennå ikke reparert, sa Madsvåg.

Skylder på Trønderenergi

Samme dag tok vi kontakt med Canal Digital for å høre om hvorfor så mange i området Dyrvik- Nesset ennå ikke har fått det de bestilte.

Onsdag denne uken fikk vi svar fra Anders Krokan, fungerende kommunikasjonsdirektør i Telenor, som eier Canal Digital:

- Utbyggingen er ferdigmeldt fra entreprenør og innkopling av tjeneste til kunder pågår.

· Av 143 husstander i området er det 70 som har bestilt tjeneste.

· 38 av 70 kunder har tjeneste. Øvrige blir kontaktet og er under oppkopling.

- Årsaken til forsinkelsen er at vi etablerer fiber i stolper fra Trønderenergi, en del av disse stolpene måtte skiftes og derfor ble framdriften avhengig av prioritering og gjennomførings evnene til energiselskapet, skriver han.

Begynner å bli fornøyd

Når vi snakker med Madsvåg igjen torsdag har ting skjedd.

— De har tydeligvis fått seg en vekker etter at jeg snakket med deg sist. De kablene som nesten lå på bakken har de vært og fjernet. Og den kabelen som ble slitt av traktoren for en måned siden holdt de på å reparere. Den kabelen skal nå graves ned.

— Hva synes dere nå?

- Jeg snakket med noen i helga som har fått beskjed om at de skal bli oppkoblet denne uken, så nå tror jeg flere folk begynner å bli fornøyd med utviklingen. Saken er ikke så betent som den var for en uke siden, sier Madsvåg.

Nylig sendte Canal Digital også ut tilbud til husstander i de fleste boligområdene i Fillan.

- Jeg håper de gjør bedre avtaler i Fillan enn de gjorde med oss. Vi var tydeligvis godtroende og trodde at det skulle skje fort, sier Madsvåg.

928 28 154 lars@hitra-froya.no