- Mange gleder seg til smaksprøvene fra øyregionens stander, for der vet de at de får servert noe godt, sier Heidi Glørstad Nielsen, prosjektleder i Trøndersk Kystkompetanse.

Matfestivalen

Dette er niende året det arrangeresTrøndersk Matfestival i Trondheim. Trøndersk Matfestival har blitt Norges ledende lokalmatfestival og samler mange utstiller fra hele regionen. På matfestivalen foregår det salg og profilering av lokal mat.

Her får man muligheten til å prøve nye spennende produkter og matretter i tillegg til tradisjonsretter, basert på gode råvarer, produkt og matspesialiteter fra regionen.

Riggingen i gang

Dagen før det store arrangementet starter, har Heidi Glørstad Nielsen i Trøndersk Kystkompetanse stor tro på at alt blir ferdig. Glørstad Nielsen og andre øyværinger er i full sving med å rigge klart bodene, henge opp bannere og gjøre klart til festivalen.

- Råvarene er på tur hit nå. Det samme er ungdommene fra øyregionen. I år er det 16 ungdommer med fra Frøya og Hitra, fem av dem skal jobbe ved restaurant Havfruen på vårt festivalområde, mens de andre skal stå for vertskap og barneaktiviteter, forteller Heidi Glørstad Nielsen.

Samme produsentene

Heidi Glørstad Nielsen forteller at det er de samme produsentene representert i år, som i fjor.

- Noen velger å stille opp som sponsorer, mens andre deltar aktivt selv, sier hun.

Festivalområdet "Kysttorget" er stedet hvor de lokale bedriftene er representert. Hitramat, Hitralaks, Seashell, Dalpro, Hitra Gårdsmat og de tre store produsentene Lerøy Midt, Marine Harvest og Salmar er på stand.

Matfestivalen er en unik måte for produsentene å møte et stort antall publikum. I fjor var det opp mot 150 000 besøkende innom arrangementet, opplyser matfestivalen på hjemmesiden sin.

- De lokale bedriftene setter pris på å bli mer synlige i nærmiljet og det blir de på "Trøndersk Matfestival", sier Heidi Glørstad Nielsen.

- Bedriftene våre driver mye med eksport og er kanskje ikke så kjente lokalt, som det de er i andre land.

Mulighet for omdømmebygging

Selv skal Heidi Glørstad Nielsen befinne seg i barneteltet til Trøndersk Kystkompetanse, en dessertoppgave i følge henne selv.

- Vi skal lære barna om det som kommer fra havet, og om Hitra og Frøya naturligvis. Vi har fått til en fin stand, med aktiviteter som går på barnas premisser.

Heidi Glørstad Nielsen forteller at de er heldige som har blitt sponset med penger og råvarer fra det lokale næringsliv i øyregionen.

Med en flott stand, har de mulighet til videre omdømmebygging av regionen.

- For vi vil jo at alle skal skjønne, at det er her ute det er fint å bo, ler Glørstad Nielsen.

Hentet hjem priser i fjor

Prisen for beste stand 2013 gikk til Dalpro Gårdsmat. Det gjorde også prisen for beste kjøttprodukt; marinert hjorteskank.

- Det er så fortjent, Dalpro gjør alt så bra, påpeker Glørstad Nielsen, - jeg har inntrykk av at DalPro er seriøse i alt de foretar seg.

At de kjenner sine produkter godt, gjør seg sånn flid, er blide og trivelige, gjør at de hevder seg i den tøffe konkurransen, mener Glørstad Nielsen.

Selv håper og tror Heidi Glørstad Nielsen at Trøndersk Kystkompetanse stand kan gjøre det godt i år.

- Det er målet vårt å vinne, det er helt sikkert, ler hun.

Får servert noe godt

Nå gleder Glørstad Nielsen seg til å komme i gang.

- Det er så artig med matfestival. Mange liker det øyregionen har å tilby og gleder seg til å smaksprøvene fra øyregionens stander, for der vet de at de får servert noe godt.

De besøkende forteller Glørstad Nielsen at de liker smakene som tilbys, de er nysgjerrige på hvilke ingredienser som er brukt og spør etter tilberedningstips.

- Det er stas å høre, da blir jeg kry, sier den stolte øyværingen Heidi Glørstad Nielsen til lokalavisa.

Trøndersk Matfestival varer fra torsdag 31.juli til lørdag 2.august.

Heidi Glørstad Nielsen i Trøndersk Kystkompetanse gleder seg til årets "Trøndersk Matfestival".
- Ungdommene i fjor, gjorde en fantastisk jobb. Vi håper på mange i år også, sier Nielsen. Dette bildet er fra i fjor. Foto: Trøndersk Kystkompetanse.