De siste årene har det vært en økning av ulykker på vinteren, der bilen har vært skodd med sommerdekk. Det viser statistikk fra If skadeforsikring.

- Fra Trøndelagsfylkene og nordover i landet, hadde 13,3 prosent sommerdekk,  av de som var involvert i ulykker i vår statistikk. Det er en markant økning fra i fjor, da bruk av sommerdekk var involvert i 9,4 prosent av ulykkene  forteller Sigmund Clementz kommunikasjonsrådgiver i If til hitra-froya.no.

Til sammenligning hadde 15,2 prosent av bilene som var involvert i uhell sommerdekk, på landsbasis.

Vestlendingene og sørlendingene var verst, der hele 22,4 prosent hadde sommerdekk på bilen da de var involvert i en ulykke sist vinter.

– Økningen er alarmerende. Med sommerdekk på glatt føre øker risikoen betydelig for alvorlige personskader og død, sier Clementz.

Vil ha påbud om vinterdekk

Det er lov å bruke sommerdekk på vinteren, så lenge føret tillater det, men If vil ha et forbud mot sommerdekk.

- I teorien kan man kjøre med sommerdekk hele året, så lenge det er godt føre. Men vi mener det må innføres påbud om vinterdekk i vintersesongen, enten piggfritt eller piggdekk. Dere bor i en landsdel der føret kan skifte veldig fort. Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er å velge riktig dekk for vinteren. Det vil spare menneskeliv, og samfunnet for store kostnader knyttet til ulykkene, sier Clementz.

Og det trenger ikke være de lange kjøreturene som er farlige.

- Vi ser at veldig mye kan skje bare på en 300 meter kjøretur til butikken. Og en god del ulykker skjer i egen oppkjørsel om vinteren.

Det er først og fremst i overgangen mellom høst og vinter og ved første snøfall at ulykkesbilene er feilskodd, opplyser If. Særlig hvis den første snøen kommer tidlig og litt brått på, blir andelen på sommerdekk høy.

Sommerdekk blir harde i kulda

Han mener sommerdekk kan være farlig å kjøre på i den kalde årstiden, selv om det er bart føre.

- Man skal huske på at det ikke er bare føret som påvirker veigrepet. Temperaturen har også mye å si. Gummiblandingen i vinterdekk er tilpasset slik at det gir god friksjon i kaldt vær. Men sommerdekk blir hardere og får mindre friksjon når det er kaldt, og da blir egenskapene helt feil, sier Clementz.

Flinke trøndere

Han mener imidlertid Trønderne er blant de flinkeste til å sko seg, og ellers tilpasse seg været.

- Generelt er Trøndelag og Nord-Norge veldig flinke til å tilpasse seg været, og Trønderne er kanskje flinkest i klassen. Ikke bare når det gjelder bil, men også når det gjelder å være forberedt på stormer og stormflo. Det er en del av kulturen å beskytte seg mot naturkreftene. Og så er det slik at klimaendringene fører til at det skjer oftere enn før. Det må vi bare tilpasse oss.