- Appen er suveren. Den gir oss mulighet til å umiddelbart se hvor folk befinner seg når noen ringer etter hjelp og vi kan sende ut nærmeste redningsenhet, sier leder for 110-sentralen Arvid Vollum til Adressa.

Dette kan være viktig på enkelte steder i øyregionen.

- Det er særlig utenfor tettbygd strøk, dette er nyttig for oss. Folk som kommer utfor en bilulykke, for eksempel, kan ha vanskelig for å vite nøyaktig hvor de befinner seg. Når de ringer oss med Smart 113-appen, får vi vite nøyaktig posisjon, og om flere ringer om samme hendelse, får vi raskt vite også dette, forteller Vollum videre.

Oppfordrer flere til å bruke appen

Appen er utviklet gjennom et samarbeid med Råd As og St.Olavs hospital i Trondheim. Så langt er det 110-sentralen og AMK (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral), som motar meldingene. Men flere nødetater kan koble seg på, hvis de inngår en avtale med Råd As.

110-sentralens leder oppfordrer flere av publikum til å ta i bruk hjelpemiddelet. Av de 9000 henvendelsene de får i året, har ikke så mange brukt appen ennå.

- Vi vil gjerne at så mange som mulig skal ta den i bruk for å lette arbeidet vårt og, ikke minst, få hjelp raskt til riktig sted til de som trenger det, sier Vollum.