En lang kø av nysgjerrige hotelltittere var innom Hjorten Hotell Hitra da de først åpnet dørene sommeren 2016. Hvordan har stømmen av besøkende vært siden?

Det nye hotellet på Fillan har til sammen 45 rom og hotellsjef Therese Solli Sandvik forteller at de har hatt et belegg på 43 prosent siden juni i fjor.

- Vi er fornøyde med det, men vil stadig ha flere overnattinger, smiler hun.

- Ordentlig fornøyde blir vi ikke før vi får godt over femti prosent belegg. Det er vårt første delmål.

Siden hotellet er splitter nytt har de naturlig nok hatt store oppstartskostnader.

- Vi synes vi har drevet godt og overhodet ikke sløst med penger. Vi er stort sett fornøyd med trafikken, men det koster å holde hjulene i gang. Drifsmessig kommer vi bra ut regnskapsmessig det første halvåret og tallene er like rundt hjørnet.

Steinhardt

Solli Sandvik medgir at tårene presset på da hotellet åpnet for dørene for gjester den 15. juni 2016.

- Det er tross alt ikke hver dag det åpnes et nytt hotell på Hitra og Frøya. Stort var det dessuten å få tilliten som hotellsjef og kunne ta del i et nystartet hotell. Det siste halvåret har vært en veldig lærerik prosess. Det har gått rett sånn, smiler hun og peker skrått opp mot taket.

Therese legger til hun visste det kom til å bli hard jobbing og mye å sette seg inn da hun takket ja.

- Jeg var innstilt på det og kan etter disse månedene bekrefte at det har vært steintøffe tak. Det har vært jobbing fra tidlig morgen til seine kvelder, men jeg har ikke angret ett sekund.

Det kreves mye å skulle drive et helt nytt hotell. Mange nye erfaringer har de gjort seg underveis og lært av, påpeker hotellsjefen.

- Vi har fått opparbeidet oss et godt system. Hver ansatt har i tillegg blitt tryggere i den jobben vi skal gjøre. Og selv om vi har et lite stykke igjen, føler vi at vi er i riktig retning.

Søker ny hotelldirektør

- Nåværende hotelldirektør Rune Almo slutter i løpet av våren. Hvordan forholder dere dere til det?

- Vi er så klart veldig lei oss for at Rune slutter, men respekterer det valget han har tatt og har forståelse for at han vil prioritere mer tid med sine nærmeste. Vi håper vi får inn en ny øverste leder så snart som mulig, som har erfaring og lyst til å være med å dra lasset videre. Som vil fortsette det gode arbeidet vi har påbegynt.

Tar grep

For det aller meste har de fått positive tilbakemeldinger, men noe kritikk har det vært, sier Solli Sandvik.

- Ydmykt tar vi alle tilbakemeldinger på alvor og vi har tatt grep om de negative tilbakemeldingene. Vi har fortsatt forbedringspotensiale og jobber hardt hver eneste dag for å få til et stabilt og godt varemerke vi kan være stolte over.

Gunstig beliggenhet

Hjorten Hotell sier de har en gunstig beliggenhet på Fillan. At de er det første hotellet man kommer til i øyregionen er en av deres største styrker.

- Det er et stort pluss for oss at vi har gjestehavn og butikker i nærheten. Folk vil ha ulike tilbud rundt seg. Gjestene drar også nytte av avtaler hotellet har med treningssenteret Trimfit, bowling og svømmehall.

De merker for øvrig at de har godt etablerte konkurrenter i Dolmsundet Hotell og Hotell Frøya her i øyriket.

- Vi opplever at flere potensielle kunder har inngått avtaler med de andre hotellene tidligere, men vi jobber for at de skal velge oss og at Hjorten Hotell Hitra skal bli et naturlig førstevalg for overnatting i øyregionen. De skal vi forsette å ta godt vare på.

Solli Sandvik presiserer at hun håper at det skal være plass til tre hoteller.

- Vi ønsker at alle skal lykkes og jo mer vi har å tilby, jo mer attraktivt blir det for folk å besøke oss. For vår del skal vi fortsette videre samarbeid med andre lokale næringaktører for å kunne gi et bredt tilbud og spille på det øyene har å by på til gjestene våre.

Vil se mer til øyværingene

De opplevde før åpningen at folk var veldig nysgjerrige og at det var et behov for et tilbud som det hotellet nå er på Fillan, sier Solli Sandvik.

- Med skybar, restaurant og ulike arrangementer, har øyværingene vært flinke til å bruke dere så langt?

- Jeg synes de godt kunne vært flinkere til å benytte seg av tilbudet vårt. Når det er sagt så har vi forståelse for at dørstokkmila kan være vanskelig å komme over når man først har sunket ned i godstolen etter jobb. Vi skal i tiden videre fortsette å være et tilbud for den menige øyboer og håper å se mer til øyværingene det kommende året. Er det noe øyværingene ønsker så kom gjerne innom for en prat. Vi er åpne for forslag.

Påskeåpent og Tiki-Madness

De har prøvd å skape ulike aktiviteter ved hotellet det første halvåret.

- Julemarkedet ble en kjempesuksess og det skal bli en årlig tradisjon. Julebordshelgene med 6-700 gjester er vi også godt fornøyde med. Vi har arrangert trubadurkvelder med jevnt over godt besøk, men har valgt å være forsiktige i starten med tanke på kostnader.

I mellomjula holdt hotellet stengt, men de planlegger ulike arrangement ved hotellet i påsken. Blant planene de har på blokka videre er cava- og tapaskveld med trubadur på taket, Tiki Madness Hawaiiparty i februar og dansefest i mars. Pubkvelder blir det også blant annet etter Hitterkvelden den 25. mars og Afterbike etter Hitrarittet i juni. De håper og tror dessuten at bakgården og takterassen vil brukes mye mer i året som kommer.

Veien videre for hotellet blir blant annet å fylle rom i midtuke og øke belegget ytterligere. Hjorten Hotell Hitra har akkurat åpent, men vi har kommet for å bli., avslutter Sandvik.

980 12 034 cecilia@hitra-froya.no