Nattseilernes restaurering av vengbåten "Margrethe av Hopsjø" nærmer seg slutten.Onsdag 8.august heiste de båtens seil for aller første gang på 15-20 år, forteller formann i gammelbåtforeningen, Harald Brataas.- Det var et veldig stort og følelsesladet øyeblikk for Nattseilerne og de som har fulgt prosjektet. Det var sterkt.

"Margrethe av Hopsjø" het tidligere "Sara Kjerstine". Båten ble omdøpt i fjor sommer og er oppkalt etter Margrethe Parelius som styrte handelsstedet Hopsjø i sin storhetstid. Den er en kopi av en fraktebåt som forsvant fra trøndelagskysten tidlig på 1900-tallet. Tidligere ”Sara Kjerstine” ble sjøsatt i 1992 og ble fram til 1997 mye brukt i leirskoleundervisningen. I oktober 1997 gikk hun på et skjær da hun skulle bli fraktet til Aunøya. Hitra kommune solgte vrakrestene.

Båten ”Sara Kjerstine” nylig omdøpt til ”Margrethe av Hopsjø” fikk omfattende skader da hun grunnstøtte på Forsnes i 1997. Foto: Lokalavisa Hitra-Frøya

Båten ble kjøpt tilbake av Nattseilerne i 2009 for ei krone. Da lå den som vrak på brygga i Trondheim, forteller Brataas og tilføyer:- Ikke alle i Nattseilerne var glade for kjøpet. De skjønte det kom til å bli mye arbeid med å sette henne i stand, men de så også at det lå et stort potensiale i båten.

Skaffe penger til driften

Det har vært en lang og omstendig prosess å sette "Margrethe" i god stand igjen. Med tanke på det praktiske vedlikeholds- og restaureringsarbeidet, men mye tid og energi har også gått med på å skaffe til veie penger, sier Brataas.- Det løsnet da vi fikk en stor sum i støtte til restaurering av Kulturminnefondet. Ny stående rigg ble montert for to år siden og nå har vi omsider fått montert og tilpasset løpende rigg og prøveheist seilene.

Brataas legger til at de også har fått god hjelp og penger opp gjennom årene av nærmiljøet.- Med stort og smått har det til sammen blitt 1,2 millioner kroner i støtte til Margrethe-prosjektet. Men vi er hele tiden nødt til å skaffe mer penger. Det vi har fått av støtte er til restaurering av båten, ikke til selve driften av den.

Det var et stort øyeblikk for Nattseilerne og andre som har fulgt restaureringsprosjektet da seilene ble prøveheist i forrige uke. Foto: Harald Brataas

Seile henne inn

Det har tatt lenger tid enn Nattseilerne i utgangspunktet hadde sett for seg med restaureringen av Margrethe.- Men slik er det med alle slike gamle båter, sier Brataas og legger til at de til sammenligning med en del andre lignende restaureringsprosjekt egentlig ligger ganske godt i rute.

- Men så klart tar det tid. Nattseilerne har også andre ting vi gjør ved siden av dette dugnadsarbeidet, pluss tre andre gamle båter å forholde oss til. På dugnadene er vi gjerne ikke flere enn 7-8 stykk, så målsettingen vår blir å få flere aktive medlemmer med i Nattseilerne i tida som kommer.

Planen for "Margrethe" videre er å ta henne i bruk i kommersiell drift, frakte turister og andre besøkende rundt i øyriket, sier Harald Brataas.

- Foreløpig er hun kun et klenodium og det blir hun værende ei stund til. Vi i Nattseilerne må også lære oss å seile henne og få seila "Margrethe" inn først.Det har dukket opp noen svakheter som må rettes og det gjenstår noen aller siste tilpasninger, men snart ti års omfattende restaurering er over. Første prøveseiling med Margrethe vil trolig finne sted til våren.

980 12 034 cecilia@hitra-froya.no