Firmaet Bertelsen & Garpestad AS har tidligere antydet vesentlig tidligere åpning av deler av nyprosjektene på Fv. 714 Lakseveien. Nå forteller firmaet at de har bemannet opp det de klarer for å bli ferdig med veien forbi Krokstadøra allerede før jul i år, altså rundt ett år tidligere enn planlagt. Ifølge byggeindustriens nettsted bygg.no har Bertelsen & Garpestad AS nå mellom 30 og 40 anleggsarbeidere i sving seks dager i uka. Rundt 70 mennesker er med i prosjektet.

- Vi har som mål å åpne prosjektet cirka et år tidligere enn planlagt. Det samme klarte vi på E6/E8-prosjektet vårt i Skibotn i Troms for et par år siden, da vi kom i mål rundt et år før tidsfristen. Nå bemanner vi maksimalt på Fv714 sier prosjektleder Oddvar Hamre i Bertelsen & Garpestad AS til Byggeindustrien.

I tillegg til store masseforflytninger, sprenging og fungamenteringsarbeid ved Krokstadøra, jobber Bertelsen & Garpestad AS også sammen med tjekkiske Metrostav på brukryssinga av Åstfjorden.

Mangeårig byggeleder på Lakseveien, Jostein Karlsen i Statens vegvesen, er imponert over Egersund-selskapet, og er spent på om de klarer sin egen målsetting.

– De har knapt med tid. De skal bygge blant annet ei bru på 145 meter over Bergselva, og en tunnel på 80 meter noen hundre meter før brua. Her skal det støpes portaler i hver ende, noe som er tidkrevende. Men det vil være fantastisk dersom de klarer å gjøre ferdig strekningen så raskt som de satser på. Jeg kjenner ikke til lignende prosjekter som er bygget like raskt, sier Karlsen til Byggeindustrien.

- Trøndelag fylkeskommune er som veieier svært fornøyd med at fremdriften på ny vei utenom Krokstadøra ligger an til å være nesten et år foran skjema, uttalte prosjektansvarlig Torben Jensen i Trøndelag fylkeskommune da lokalavisa Hitra-Frøya tidligere i vår omtalte den raske framdrifta.

Godt i gang i Åstfjorden

Åstfjordkryssinga er det største enkeltprosjektet i utbedringa av fv. 714 med bru over fjorden og tunneler på hver side av fjorden. Den 735 meter lange Åstfjordbrua blir det mest iøynefallende enkeltelementet i prosjektet, og på land på begge sider av fjorden er anleggsarbeidet godt synlig med store terrengendringer og mange maskiner.

- På Mjønesaunet, på sørsida av fjorden, har vi flyttet store mengder masser for å klargjøre bygging av den kommende vegtraseen, samt bygging av landkaret til brua, sier prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen.

På Mjønes, på nordsida av fjorden, er bygging av det ene brufundamentet på land kommet godt i gang. Litt lenger opp i dalsida er det sprengt ut en del steinmasser for å forberede tunnelinnslaget til Mjønestunnelen. Ute i fjorden har det de siste månedene foregått mye gravearbeid på sjøbunnen fra lektere for å forberede bygging av flere brufundamenter.

- Neste fase i arbeidet med brufundamentene er å presse 56 pæler 25 meter ned i bakken, opplyser prosjektlederen.

To av brufundamentene er såkalte senkekasser. Det er store betongklosser som skal ligge på sjøbunnen. De skal støpes om bord på en diger lekter, for så å senkes ned på sjøbunnen.