Torsdag fortalte Hitra-Frøya/HF+ om nyheten om at Egil Ulvan Rederi AS fra august av vil starte opp med de første forsendelsene av laks sjøveien fra Hitra til kontinentet. En fast båtrute mellom Jøsnøya på Hitra og kontinentet med laks ombord, har vært på ide- og ønskestadiet i en årrekke. Nå gjøres altså de første forsøkene på det som kan bli Lakseveien til sjøs.

- Vi har gjort avtale med et oppdrettsselskap om et prøveprosjekt vedrørende frakt av fersk laks fra Hitra til Danmark, med første forsendelse i august, fortalte daglig leder Arild Hoff i Egil Ulvan Rederi AS i en epost til politikere fra Hitra, Frøya og Trondheim, som var samlet på Hitra for å diskutere nettopp blant annet sjøveis transport av laksen.

- Lasten skal gå i container med våre linjefartøy som profileres under "With Line" og som skal ha regulere anløp av Danmark, forteller Hoff, når lokalavisa spør om han kan utdype planene.

- Det er litt for tidlig å kalle det Lakseveien til sjøs ennå, men vi har aldri vært nærere. Nå er det så konkret at vi skal teste det ut. Vi har siktet oss inn mot en uke i august der vi sender den første forsendelsen med fersk laks fra Hitra til Hirtshals. Det skjer i samarbeid med et oppdrettsselskap på Hitra eller Frøya, som vi foreløpig ikke får si navnet på, sier Hoff.

Han beskriver prøvelaster med fersk laks til Hirtshals i et samarbeid med Blue Water fra Danmark.

- Hvis vi lykkes, er det mulighet for at samarbeidet blir videreført og at omfanget blir utvidet.

- Snakker vi nå regulær trafikk fra august eller er dette én prøvelast?

Tester tid og kostnader

- Det blir nok flere laster. Men vi kjører noen laster nå for å teste ut tidsaspektet, kostnadsaspektet, praktiske forhold rundt lastebærere mellom oppdrettsselskapet og Jøsnøya. Blant annet. Det handler jo også om å finne gode løsninger mellom slakteriene og havna. Akkurat dette legger vi oss ikke så mye borti - vi går til den kaia vi blir spurt om. Og i dette tilfellet ble vi spurt om å frakte laks fra Jøsnøya og sørover, og da gjør vi det.

-Altså teste ut hvor skoen trykker i praksis? Dette har jo mange snakket om i årevis og ingen ennå teste ut?

- Ja, det er mye prat og mange prosjektgrupper og utrednigner, men lite handling slik vi opplever det. Hvis man skal tenke så stort som mange tenker, blir det forholdsvis store risikomomenter for oppdrettsselskapene, for vi snakker om store verdier. Dessuten har de fraktesystemer som fungerer i dag, selv om også veitransport har sine utfordringer på miljø og trafikksikkerhet. Derfor skalerer vi nå ned omfanget for at det ikke skal bli for stor risiko, og for å få den erfaringen vi trenger.

- Hvorfor kan Egil Ulvan Rederi AS klare dette?

- Vi har for eksempel allerede et etablert system langs kysten, vi har er returnett og en basislast i båtene våre. Det gjør at risikoen for rederiet blir liten og da løper heller ikke oppdretselskapet noen stor riskio. Vi starter altså smått, vi fyller ikke en hel båt med store verdier. Nå vil vi ha dette fra tegnetbrettet og ut til handling. Det er filosofien vår.

Ny båt gjorde det mulig

- Er det dere eller oppdrettsselskapet som tok dette initiativet?

- Det skjedde i et fellesskap. Vi har ikke kunnet gjennomføre dette før nå, vi heller, før vi kjøpte en ny båt. Hvis vi skal få til dette, må vi ha minimum et ukentlig anløp i Danmark. Båtene vi hadde fra før, går i 14- og 16- dagers rundturer, og slik kan det ikke være i denne businessen. Oppdrettsselskapene må vite at laksen er i Danmark på lørdag og ut i butikken innen mandag.

- Dette blir en litt ny erfaring for dere også?

- Ja, for dette last som er veldig avhengig av presisjon for tisspunkt for levering. Dette er ferskvare, og ikke en takstol eller fiskefôr, som ikke blir forringet om det ikke kommer fram i tide. Derfor vil ikke vi heller starte i stor skala, vi vil prøve og heller erfare før vi gaper over for stort.

45 fots kjøle-containere

Hoff forteller at rederiet kommer til å bruke 45 fots kjøle-containere (“standard størrelse) som kan lastes direkte på slakteriet for å unngå omlastinger av isoporkasser, med dertil fare for ødeleggelser. Hoff forteller at rederiet også jobber med å finne synergier til ruta, og jobber med å få til frakt av en tett beslektet varetype. Men dette vil han foreløpig ikke si mer om.

- Vi er glad for at vi har funnet et oppdrettsselskap som er framoverlent og vil prøve. Vi vil også gi honnør til Hirtshals havn, som har åpna for å gi oss ok anløpsbetingelser. De ser at hvis vi får testa ut dette, kan de bli flere anløp og butikk for dem også etterhvert, sier han.

Mottatt med applaus

Også representanter fra oppdrettsnæringa, rederiene og norske og internasjonale havneselskaper var tilstede på konferansen sist uke, og nyheten ble mottatt med applaus. Mange av aktørene i bransjen har jobbet i årevis for at nettopp en slik fast båtrute skal se dagens lys. Mange av aktørene ga spontant ros for at Egil Ulvan Rederi AS tar sjansen og satser. For som mange påpekte under konferanser; det skjer ikke noe før noen tar sjansen på å sette igang.

Egil Ulvan Rederi AS har forretningsadresse Trondheim og eies av Egil Oddvar Ulvan og Ivar Ulvan fra Knarrlagsundet. I fjor høst kjøpte rederiet MV "Silver River" og døpte henne om til "With Frohavet".

- Med kjøp av MV "Silver River" styrker selskapet sin posisjon som en av de ledene aktørene på frakt av gods langs norske kysten. I et marked med stadig større muligheter gjør ervervelsen av skipet selskapet i stand til å møte behovene i markedet, uttalte daglig leder Arild Hoff den gang. Egil Ulvan Rederi AS har fra før fartøyene «With Junior», «Kristian With», «Mikal With», «With Harvest» og «With Marine».